Uute ja kasutatud autode hinnad tõusid järsult pärast Covid-19 pandeemia algust, kui autotehased suleti ja tekkis suur puudus vajalikest komponentidest, ütles Citadele panga Eesti filiaali juht Rainer Moppel.
Mis on autoturu kõrgete hindade taga? (1)
«Näiteks pooljuhtide defitsiit annab siiani tunda. Samal ajal on tänavu mitmesuguste majanduslike ja geopoliitiliste tegurite tõttu muutunud kallimaks mitte ainult uued autod – ka kasutatud autode hinnad on kerkinud keskmiselt 20–30 protsenti,» selgitas Moppel.
Moppel nentis, et Venemaa sissetung Ukrainasse põhjustas tõsise ahelreaktsiooni autotootjate jaoks, kes olid hakanud toibuma Covid-19 pandeemia tagajärgedest.
«Näiteks sai umbes 80 protsenti Euroopas asuvatest autotehastest tootmisel olulisi komponente, nagu juhtmed, otse Ukraina tarnijatelt. Sarnane lugu on ka uksekattematerjalide, salongielementide ja teiste materjalidega, mida Ukrainas toodeti suurtes kogustes,» sõnas ta.
Tooraine puuduse muudab suuremaks see, et suur osa detailide tootjatest ostis oma tööks vajalikke materjale Venemaalt.
Energiakriis peegeldub autoturu hindades
Uued autod on defitsiitne kaup, mistõttu kasvab nõudlus kasutatud autode järele, nentis Moppel. Ta lisas, et tarneahelate probleemidele reageerides on autokauplused hakanud klientidele pakkuma vähekasutatud autosid, mis on ametlikus teeninduses üle kontrollitud.
Lisaks on Moppeli sõnul üks peamisi tootmisega seotud komponente energia, mis muudab kallimaks kogu tarneahela, ehk auto tootmisprotsessi osad muutuvad kallimaks.
Kütusehindade mõju kogu autoturule on objektiivselt võimalik mõõta alles pikemas perspektiivis. «Osa inimesi peab juba praegu kütusehindade tõttu oma harjumusi muutma ja vähem sõitma. Kütusehinnad mängivad olulist rolli ka uute ja kasutatud autode ostmisel, sest potentsiaalne ostja hakkab üha ratsionaalsemalt mõtlema ja soovib sellist autot, mis on nii ökonoomne kui vajaduse korral ka järelturul realiseeritav,» lisas Moppel.