Felixstowe sadama streik ähvardab jõulukingid hiljaks jätta

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Copy
Sadamatöölised piketeerimas Suffolki Felixstowe sadama väraval streigi neljandal päeval, 24. augustil. EPA/Andy Rain
Sadamatöölised piketeerimas Suffolki Felixstowe sadama väraval streigi neljandal päeval, 24. augustil. EPA/Andy Rain Foto: ANDY RAIN

Kaheksapäevane streik Ühendkuningriigi suurimas konteinerisadamas Felixstowes Suffolkis on häirinud ülemaailmset konteineriliiklust sellisel määral, et osa eurooplaste tänavustest jõulukinkidest ei pruugi õigeks ajaks kohale jõuda.

Palgavaidluse tõttu alustas üle 1900 Felixstowe sadamatöölise 20. augustil kaheksapäevast streiki. Sealsed töötajad pole streikinud alates 1989. aastast, kuid nüüd nõuavad nad riiki tabanud hinnatõusu tõttu kõrgemat palka. Vaidlusele ei ole veel lahendust leitud ning streik võib plaanitust pikemaks venida. Töötajad nõuavad kümneprotsendilist palgatõusu, tööandja on pakkunud seitsmeprotsendilist palgatõusu ning ühekordset 500 naelsterlingi suurust preemiat. Ametiühing ning sadamat haldava ettevõtte CK Hutchison Holding juhtkond süüdistavad teineteist kokkulepete rikkumises ning läbirääkimiste nurjamises. 

Logistikaanalüütikaettevõtte Project44 hinnangul on streik juba praeguseks seadnud rahvusvahelised tarneahelad suure surve alla ning aasta kõige aktiivsema ehk jõulueelse müügiperioodi kaupade hilinemine on «järjest tõenäolisem», vahendas Bloomberg. 

Felixstowe kaudu liigub ligi pool ehk 48 protsenti kõigist Ühendkuningriiki saabuvatest merekonteinerist ning laevade ning konteinerite kuhjumine sadamas on juba nelja päevaga paigast löönud suure osa konteinerilaevade liikumisgraafikutest ning seeläbi ka rahvusvahelistest tarneahelatest. 

Juba streigi esimesel päeval suurenes käive Southamptonis asuvas teises Ühendkuningriigi suures konteinerisadamas DP World Ltd. üle 200 protsendi. London Gateway sadama kaubakäive kasvas päevaga 45 protsenti.

«Isegi kui streik saab nädalaga läbi, mis praegu paistab ebatõenäoline, võtab konteineriliikluses tekkinud segaduse klaarimine mitmeid nädalaid ning see põhjustab edasistes tarneahelates massilisi hilinemisi,» kommenteeris Project44 aseresident Josh Basil. Tema sõnul toob konteinerite suunamine teistesse sadamasse doominoefektina kaasa segadused ja hilinemised üle kogu Euroopa. Ühendkuningriigi võime konteinereid käidelda on vähenenud sel määral, et sinna mõeldud laevu on juba hakatud ümber suunama Hollandi Rotterdami ning Prantsusmaa Le Havre sadamatesse. 

Tagasi üles