Kahjukindlustusturu maht on tänavu kasvanud 15%

BNS
Copy
IIZI.
IIZI. Foto: Internet.

Iizi Kindlustusmaakler ASi andmetel kasvas 2022. aasta esimese kuue kuuga kahjukindlustusturu maht 15 protsenti, sealjuures panustasid kasvu absoluutarvudes kõige enam kaskokindlustus, reisikindlustus ja liikluskindlustus.

Neile järgnes ravikindlustus, mida soetavad peamiselt ettevõtted. «Võrreldes eelneva kolme aastaga on tänavune turukasv olnud märkimisväärne,» märkis Iizi finantsvaldkonna juht Kaido Kepp pressiteates.

Kepi sõnul on turg mõnes mõttes teelahkmel – autode kindlustamise hinnad on küll reipalt tõusnud, ent pikemas perspektiivis ning teiste kindlustustoodete lõikes on hindade kujunemist pisut keeruline ennustada.

Liikluskindlustuse hinnad tegid aastatel 2019–2021 vähikäiku, kuid nüüd on pöördunud taas kasvule. Peamiseks põhjuseks on Iizi hinnangul sõidukite kallim hind ja suuremad remondikulud.

Iizi finantsvaldkonna juhi sõnul toimuvad üldiselt stabiilsel liikluskindlustusel hinnaliikumised nii-öelda lainetena. «Kord asuvad kindlustusseltsid turuosa pärast võitlema uskudes, et hinna alandamine aitab neil oma turuosa suurendada. Ent kui siis kogutud kindlustusmaksed tekkinud kahjusid ja kulusid ära ei kata, otsustatakse hindu kiiresti tõsta,» tõdes ta.

Viimasel poolaastal kerkis liikluskindlustusmaksete maht 13 protsenti, millest umbes 3–4 protsenti moodustavad igal aastal teedele lisanduvad uued sõidukid, millele tehtud ka liikluskindlustuse leping. 9–10 protsenti mahust on aga seletatav hindade tõusu ja langusega.

«Märgid näitavad, et hinnatõus veel ei peatu. Kuigi autosid on teedel igal aastal kuni neli protsenti rohkem kui varasemalt, siis liikluskindlustuse maksete maht pole veel saavutanud 2018. ega ka 2019. aasta taset. Ja kui arvestada lisaks vahepealsetel aastatel lisandunud sõidukeid, siis kasvu on oodata veel 15–20 protsenti,» arvas Iizi finantsekspert, ent seda vaid juhul, kui seltsid ei alusta omavahelist võitlust turuosa pärast.

Kasko mahud on suurenenud 17 protsenti, võrreldes möödunud aasta esimese kuue kuuga. Keppi sõnul mõjutab kaskokindlustuse turumahtu ka uute sõidukite esmane arvelevõtmine, kuid seegi on püsinud viimasel paaril aastal üsna stabiilne.

Peale koroonapiirangute lõppu hakkasid inimesed taas rohkem liikuma, mistõttu juhtus ka sagedamini liiklusõnnetusi, mis omakorda suurendas kindlustusjuhtumite arvu. Üldine inflatsioonist tingitud hinnatõus on aga kergitanud nii autovaruosade kui remondi töötundide hindu, millel on selge mõju ka kaskokindlustuse hinnale.

«Eelmiste perioodidega võrreldes on kasko mahud ületanud 2018. ja 2019. aasta mahtusid, kattes ära ka uute autode lisandumise. Näib, et kaskokindlustuse puhul on oodata hinnatõusu aeglustumist, kuid mitte veel päris seiskumist,» prognoosis Kepp.

Reisikindlustuse mahud on tõusnud palju ja siin ei saa otseselt rääkida vaid inflatsioonist. Covid-19 pandeemia tõi endaga kaasa uue kindlustusriski, millega seoses tõusis peamiselt just Covid-haigestumise tõttu ära jäänud reisikahjude arv ja hüvitiste summa. «Pärast koroonapiirangute leevenemist reisivad inimesed rohkem ning on oluliselt nõudlikumad kindlustuskaitse sisu osas,» märkis Kepp.

Lisaks välisriigis Covid-19 haigestumise ravikulude hüvitamisele tuntakse tema sõnul varasemast rohkem huvi nii haigestumise tõttu reisi ärajäämise, lennuettevõtete streikide või lennuühendusest tekkinud reisitõrgete vastu kindlustamise osas. Seoses tööjõuprobleemidega lennujaamades on märgata ka suurenenud huvi pagasikindlustuse vastu. Kui koroona tõttu kahanes reisikindlustuse turg 2021. aasta lõpuks kaks korda, siis praeguseks on see ületanud juba koroona-eelse taseme.

Kodukindlustuse puhul on tõus kindlustusfirma sõnul olnud väga stabiilne. Uusi kodusid lisandub turule üsna vaikselt ning enamik laenuga ostetud elamispindadest on juba kindlustatud. Sestap võibki öelda, et kodukindlustuse hindade tõusu taga seisab inflatsioon. «Kui juhtub õnnetus, siis iga kahjujuhtumi hüvitamine on varasemast kallim,» selgitas Kepp.

Keppi hinnangul kestab hinnaralli veel järgmise aasta alguseni. «Järgmise aasta teine pool toob teatava rahunemise. Seejuures kaskokindlustuse hinnad stabiliseeruvad kiiremini, liikluskindlustuse hinnad jällegi aeglasemalt,» arvas ta. Palju sõltub tema sõnul just sellest, kuidas üldine hinnatõus, mis kajastub ehitusmaterjalides, sõidukite varuosades ja palkades, kindlustuse hindasid mõjutab.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles