Riigikontroll kritiseerib riigi tegevusetust merendusvaldkonna korraldamisel (1)

BNS
Copy
Eesti Lipp laeva ahtris.
Eesti Lipp laeva ahtris. Foto: Mihkel Maripuu

Riigikontroll analüüsis Eesti merendusvaldkonna korraldust seoses läheneva Rahvusvaheline Mereorganisatsiooni (IMO) kohustusliku auditiga ning leidis, et mitmed organisatsiooni poolt varem välja toodud puudused on tänini lahendamata.

Riigikontrolli tuletab oma märgukirjas meelde, et 2010. aastal auditeeris IMO, kas Eesti õigusaktid ja merendusvaldkonna riiklik töökorraldus vastavad rahvusvahelistele konventsioonidele. Auditi tulemusel tehti Eestile mitmeid märkusi, millega tegelemine oleks pidanud olema juba aastaid sihipärane ja järjepidev protsess.

IMO-s välja töötatud auditiskeem on alates 2016. aastast liikmesriikidele kohustuslik ja sellega seoses seisab Eestil 2024. aastal ees IMO kohustuslik audit, millega antakse uus hinnang Eesti tegevusele organisatsiooni konventsioonide jõustamisel ja rakendamisel.

Arvestades seda, et juba 12 aastat tagasi välja toodud puudusi ei ole praeguseni kõrvaldatud, on riigikontrolli sõnul risk, et läheneva kohustusliku auditi tulemus ei ole Eestile soodne. Auditi tulemusel tehtavad märkused võivad näidata, et Eesti ei suuda täita välislepingutega võetud kohustusi, sealhulgas neid, mis puudutavad meresõidu ohutust ja merereostuse vältimist laevadelt.

Lisaks ohutuse ja merereostusega seotud riskidele kannatab riigikontrolli sõnul ka Eesti kui merendusriigi maine ning selle tulemusena ettevõtjate ja riigi sissetulekud. Nimelt arvestatakse organisatsiooni auditi tulemusi rahvusvahelises võrdluses ja need mõjutavad laevaomanike ja lipuriigi konkurentsiolukorda.

Üheks oluliseks murekohaks on riigikontrolli sõnul toimiva nõuete ja soovituste rakendamise strateegia puudumine, mis määraks riigisisese tööjaotuse valdkonna korraldamisel ning konventsioonidest tulenevate ülesannete jaotuse ministeeriumide vahel.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) pole riigikontrolli hinnangul IMO-suunaliste tegevuste koordineerija rolli seni suutnud täita. Ministeerium on teema koordineerimiseks loonud kaks töörühma, kuid probleemide lahendamisel läbimurret saavutatud ei ole. Ministeeriumid ja asutused vajaksid MKM-ilt aga sisulisema juhtrolli võtmist.

Vastutuse ja tööjaotuse küsimus võiks riigikontrolli sõnul olla lahendatud, kui tähtaegselt – 2013. aastaks – oleks koostatud ja kinnitatud IMO nõuete ja soovituste rakendamise strateegia. Eesti merenduse IMO strateegia valmimise esialgne tähtaeg oli seatud 2013. aastale. Uueks tähtajaks on MKM seadnud 2022. aasta neljanda kvartali.

Riigikontrolli hinnangul väärib siiski tunnustamist, et uus meremajanduse asekantsler on probleemide lahendamise käsile võtnud.

Samuti puudub hetkel ülevaade, millised IMO konventsioonide muudatused on korrektselt menetletud, tõlgitud ja ettenähtud korras avaldatud. Paraku ei olnud 2010. aasta auditi ajal isegi kõiki ministeeriume hõlmavat ülevaadet nende menetlemise ja tõlkimise seisust.

Audit tõi toona ka välja, et regulatsioonide efektiivseks ülevõtmiseks ja rakendamiseks ei ole mereadministratsioonis piisavalt spetsialiste. Praeguseni ei ole riigikontrolli sõnul valminud personalianalüüsi selle kohta, millise kompetentsusega inimesi ja kui palju oleks riiklike ülesannete täitmiseks vaja.

Mitmete merekeskkonna teemade puhul jäävad riigikontrolli selgitusel probleemid lahendamata, kuna ülesandeid lükatakse ühelt asutuselt teisele. Ka keskkonnaministeerium peaks rohkem teadvustama oma vastutust merekeskkonna teemadel.

Samuti viitas audit, et Eestil puudub konventsioonidele vastav punkerdajate register. Punkerdajate kohta peetakse hetkel arvestust kütuseseire andmekogus, mille vastutav töötleja on keskkonnaagentuur, kuid tänavu 20. juuli seisuga ei olnud kehtestatud selle andmekogu põhimäärust, nagu on nõutud atmosfääriõhu kaitse seaduses.

Viimaseks olulisemaks probleemiks peab riigikontroll seda, et sadamas asuvate laevajäätmete vastuvõtuseadmete vajalikkust ja võimekust sisuliselt ei hinnata. 2010. aastal toimunud IMO auditi käigus välja toodud puudus pole praeguseni likvideeritud.

Märgukirjas toodud info põhjal palub riigikontroll majandus- ja taristuministri ja keskkonnaministri seisukohti 2022. aasta oktoobris.

Kommentaarid (1)
Copy

Märksõnad

Tagasi üles