Kõrge kütusehind on pannud inimesi ühistransporti kasutama (1)

BNS
Copy
Suurenenud reisijate arv ei kompenseeri täiel määral kütuse hinna kallinemist.
Suurenenud reisijate arv ei kompenseeri täiel määral kütuse hinna kallinemist. Foto: Arvo Meeks

Bussifirmade Go Busi ja Lux Expressi teatel on kõrged kütusehinnad pannud inimesi rohkem ühistransporti kasutama, kuid sellegipoolest võib vedajate leeris tekkida muudatusi.

Lux Expressi Eesti ärijuht Ingmar Roos kommenteeris BNS-ile, et kiiresti kasvanud kütusehind on meelitanud bussidesse varasemaid autokasutajaid.

«Suvekuudel on suur sõidunõudlus ja sellest tingitud busside hea täituvus aidanud piletitulu kergitada piisavalt, et kütuse kallinemisele vaatamata katab piletitulu liiniveo kulud, kuid sügiseste arengute osas oleme ka meie ärevalt meelestatud ning arvestame septembris ligi 20-protsendilise võimaliku sõitjate arvu langusega,» lisas ta.

Roos nentis, et ilmselt on mõningane hinnatõus vältimatu, kuid linnadevahelise liikuvusteenuste turul määrab hinnakujunduse siiski konkurentsiolukord. «Ennekõike peamiste konkurentide – näiteks riigieelarvest doteeritava reisirongi piletihind ja edasine kütusehinna tase, mis määrab eraauto kasutamise kulukuse,» lisas ta.

«Suvi on linnadevahelisi liine opereerivate bussiettevõtete jaoks kõrghooaeg ning praegu, kus suvi hakkab lõppema, saame nentida, et hooaeg on olnud väga edukas ning aidanud Lux Expressil taastuda kahe pandeemia-aasta jooksul tekkinud väga keerulisest olukorrast,» sõnas Roos.

Ta märkis, et selle aasta reisijate arv maist juulini oli viimase pandeemiaeelse aastaga võrreldes vaid 7 protsenti kesisem. «Kuigi pandeemia mõjudest taastumine ei ole veel täielik, on see meie kevadistest hinnangutest kiiremini toimunud,» tõdes Roos.

Roosi sõnul on Lux Expressil samuti plaanis septembri saabumisel vähendada etteplaneeritud liine, mille sõidunõudlus suve lõpul igal aastal enim langeb. «Vähendame näiteks Tallinna–Kuressaare liinil väiksema nõudlusega nädalapäevadel reiside arve ning peatame järgmise aasta juunini Tallinna–Kärdla liini teenindamise, mille puhul jääb käigust ära ka üleveoks kasutatava parvlaeva ühendus. Samaaegselt oleme valmis käivitama lisamahte tööalase liikumise ja õppimisega seotud liinidel nagu Tallinn–Tartu,» selgitas Roos.

Küsimusele kuidas mõjutab Lux Expressi hinnangul kaugliinide turgu osade Taisto Liinide kaugliinide sulgemine, leidis Roos, et Taisto Liinide ja Taisto Ekspressi teenindatavate kaugbussiliinide maht oli aasta aastalt languses ning nende turult lahkumisega olulist vaakumit ei teki. «Tajutavam veomahtude vähenemine leiab nende kõrvale jäämisega aset Tallinna–Pärnu liinil, kuid Taisto ettevõtted on enda turult lahkumise sättinud oskuslikult ajale, mil suvine tippnõudlus on teenindatud ning Tallinna–Pärnu reisijate arv langeb märgatavalt,» lisas ta.

Roos usub, et see aitab teistel Tallinna–Pärnu ühendusi teenindavatel vedajatel eelseisvat madalhooaega kergemini üle elada ja väljumiste arvu vähendamisi vältida.

Go Busi juhataja Andrei Mändla sõnul on samuti kütusehinna tõus pannud inimesi rohkem ühistransporti kasutama. «Kütuse hinnatõus on pannud inimesi rohkem ühistransporti kasutama, kuid täiel määral see kütuse hinna kallinemist ei kompenseeri,» ütles Mändla BNS-ile.

Ta lisas, et annavad koos teiste bussiettevõtetega panuse ühistranspordi sektori arendamiseks, et muuta see inimeste eelistatuimaks liikumisviisiks. «Võimalik, et see toob kaasa ka muutusi vedajate leeris, aga seda on tänases keerulises majanduslikus kontekstis keeruline prognoosida,» nentis ta.

Tulenevalt sõitjate vajadusest on Go Bus muutnud ka Valga–Viljandi–Tallinna bussiliini sõiduplaani ning käivitanud sealjuures uue liini Pärnu–Tallinna suunal.

Esmaspäevast, 22. augustist lõpetas Taisto Liinid majandusliku mittetasuvuse tõttu 15 Tallinna–Pärnu ja Tallinna–Paide–Viljandi–Valga marsruutidel sõitva kaugliini teenindamise, 16. augustil lõpetati ka Tartu–Viljandi–Pärnu liin. Ettevõte jätkab Võru–Tartu ja Võru–Tallinna bussiliinidel. Käigus ei ole enam 20 väljumist päevas.

Taisto Liinide juhataja Taisto-Taimo Kängsepa sõnul on liinivedu viimasest kahest koroonatalvest räsitud ja on näha, et kolmas talv parem ei tule. «Bussinduses loevad tegevusmahud ja kunagiste mahtude taastumisele ei saa panustada. Vahepeal on maailm ja inimeste harjumused muutunud,» kommenteeris Kängsepp pressiteates. Ta märkis ka, et diislikütuse hind on vähemalt kaks korda kallim kui kaks suve tagasi.

Tagasi üles