Koroonaviiruse laialdase leviku tõttu on paljud inimesed leidnud tee kodukontorisse. Kuidas aga maksustatakse kodukontori kulud? Vastab Grant Thornton Baltic OÜ juhtiv maksunõustaja Urzula Välb.
Kuidas hüvitatakse kodukontori kulud?
Tööga seotud kulud saab hüvitada maksuvabalt
Maksuvabalt saab hüvitada kodukontoris töö tegemisega kaasnevad kulud, sh interneti-, elektri-, vee- ja sideteenuste kulud, kuid seda vastavalt töö tegemise ja isikliku kasutuse osakaalule. Kuna töötaja kasutab internetti, elektrit ja sideteenuseid ka isiklikuks otstarbeks, ei saa selliseid kulutusi täies ulatuses maksuvabalt hüvitada. Seega on mõistlik leida iga kululiigi osas kasutusotstarbe proportsioon ning vastavalt sellele hüvitada töötajale kulud. Proportsiooni võib leida nii ajalise kasutuse kui ka ruutmeetrite järgi, peaasi, et see on põhjendatud ja dokumenteeritud. Kui tööandja hüvitab ka osaliselt korteriüüri või maksab töötajale renti, siis selline tulu on töötaja jaoks maksustatav ning tööandja peab kinni pidama tulumaksu.
Sisendkäibemaksu saab tagasi küsida vaid tööandja ostetud töövahenditelt
Töövahendite puhul on võimalik töötajal kasutada tööandja omandis olevat vara, näiteks viia laud, tool, kuvar jm kontorist koju. Kui töötaja tagastab töösuhte lõppedes või kontorisse naasmisel tööandjale töövahendid, siis maksustavat hüve ei teki. Kui töötaja jätab tööandja omandis oleva vara endale, tekib tööandjal vara turuväärtuselt erisoodustuse maksukohustus. Töötaja võib ka ise osta töövahendid, mille maksumuse tööandja hüvitab. Ka sellisel juhul on kulu hüvitamine maksuvaba, kui vahendeid kasutatakse töö tegemise eesmärgil ning need tagastatakse hiljem tööandjale. Sellisel juhul aga ei ole võimalik tööandjal nendelt kuludelt sisendkäibemaksu tagasi küsida, seega mõistlikum on tööandjal töövahendid ise osta.