Kütusemüüja Terminal Oil jaemüügi tegevjuhi Jörgen Õiguse sõnul ei pea eestlased muretsema uudisteagentuuri Bloomberg prognoosi pärast, et algaval talvel ähvardab Euroopat diislikütuse defitsiit
Kütusemüüjad: Eestit diislikütuse defitsiit ei ähvarda
«Praegu me ei näe, et sel aastal see probleem Eestit puudutaks. Eestis on kütusemüüjad ajalooliselt sõlminud aastaseid fikseeritud kogustega tarnelepinguid ning jooksvalt ostetakse kütust harva. See tähendab omakorda tarnekindlust. Saame aru, et mujal Euroopas on praktika veidi teistsugune, turult otsitakse pidevalt võimalikult soodsaid pakkumisi ja vähese pakkumise korral võib see tõepoolest ärevust tekitada,» selgitas Õigus.
Uudisteagentuur Bloomberg kirjutas möödunud nädalal, et Euroopat võib algaval talvel ees oodata suur diislikütuse puudus, kuna selle varu väheneb piirkonnas novembris madalaimale tasemele alates 2011. aasta algusest, Euroopa valmistub aga tõsiseks talviseks energiakriisiks.
Viimastel aastatel on kasvanud Euroopa sõltuvus Venemaa diislikütusest, mis katab kogutarbimisest 15 protsenti, vahendab agentuur. Euroopa Liit leppis kevadel aga kokku kuuendas Moskva-vastaste sanktsioonide paketis, mis sisaldab ka keeldu importida Venemaa naftat.
Alexela juhatuse liige Tarmo Kärsna selgitas, et Eestis müüdav diislikütus pole pärit Venemaalt ja selle juurdevool on tagatud. «Eestis ei ole kütusekriisi ohtu. Meil müüdav kütus on pärit Leedust Orleni tehasest või Soomest Neste tehasest. Kummalgi tootjal ei ole meie teada mahtude tagamisega Eestis muret,» ütles Kärsna.
Diislikütuse hinna muutusi võimaliku defitsiidi taustal Jörgen Õigus prognoosida ei julge. «Seda on väga keeruline ennustada. Kõrvale tuleb võtta globaalne majandusolukord. Püsiv kiire inflatsioon ja majanduslangus võiks mõjuda hindadele leevendavalt, kuna nõudlus kahaneb. Kui aga majandus suudetakse kiiresti rööbastele tagasi tõmmata, võib pakkumist ületav nõudlus hindu tõsta,» analüüsis kütusemüüja. BNS/PM