Küsitlus: iga teine Eesti elanik on hinnatõusu tõttu raskustes (2)

BNS
Copy
Kõrged elektrihinnad pitsitavad tarbija rahakotti ka pärast kütteperioodi möödumist.
Kõrged elektrihinnad pitsitavad tarbija rahakotti ka pärast kütteperioodi möödumist. Foto: Shutterstock

Kommunikatsiooniagentuuri Havas uuringu järgi on üldine hinnatõus oluliselt pärssinud toimetulekut või surunud tõsistesse raskustesse iga teise küsitletud eestimaalase, seejuures on inflatsioon puudutanud eelkõige madalama sissetulekuga inimesi.

Küsitlusest ilmnes, et hinnatõus, sealhulgas möödunud talvel lakke kerkinud energiahinnad, on oluliselt pärssinud iga teise eestimaalase ostujõudu ja toimetulekut: 12 protsenti vastanutest kinnitas, et on sattunud tõsistesse raskustesse ja 39 protsenti väitis, et hinnatõus on oluliselt pärssinud toimetulekuvõimalusi.

Ka Venemaa kallaletung Ukrainale on endast märku andnud: ligi kolmandik, 30 protsenti, tõdes, et on just sõja mõjudest tulenevalt sattunud tõsistesse raskustesse.

Võrreldes keskmisega on hinnatõusu mõju kõige laialdasemalt tunda madalaima sissetulekuga inimeste seas: neist, kelle igakuine netotulu pereliikme kohta jääb kuni 600 euro piiresse, on 69 protsendi rahaline toimetulek oluliselt pärsitud.

Vähenenud toimetulekuvõimalused on avaldanud mõju ka ostukäitumises. Kolmveerand vastanuist väitsid, et jätavad nüüd ostmata asju, mida väga vaja pole, ning üle poole, 55 protsenti, on hakanud oste põhjalikult planeerima. Veidi üle veerandi ehk 27 protsenti tõdes, et nende ostuharjumused pole üldse muutunud.

58 protsenti vastanutest võrdleb varasemast rohkem poes hindu ja valib odavamaid brände, seejuures keskmisest agaramalt alla seitsmeaastaste laste vanemad ja madalaima sissetulekuga pered. 42 protsenti vastanutest on hakanud käima rohkem odavama hinnaklassi poodides.

Venemaa kallaletung Ukrainale on pannud Venemaa tooteid boikoteerima peaaegu iga teise eesti rahvusest inimese – nõnda vastas 47 protsenti –, ent samas vaid 9 protsenti eestivenelastest. 

Küsitluse korraldas Havas ajavahemikus 2.–9. juuni. Osales 542 Eesti elanikku vanuses 15–79.

Havas on rahvusvaheline kommunikatsiooniagentuuride grupp, kuhu kuuluvad Eestis meediaagentuur Havas Media, reklaami loovagentuur Havas Creative ja PR-agentuur Havas Communication.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles