Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Mida teha, kui tekib raskusi kodulaenu tagasimaksmisega?

Copy
Luminor.
Luminor. Foto: Postimees

Kodulaen on enamiku jaoks kõige suurem ja pikaajalisem laenukohustus, mistõttu võib ette tulla probleeme selle tagasimaksmisega. Üldjuhul on pank valmis mure korral laenumaksjale vastu tulema.

Luminori eraisikute panganduse juht Tanel Rebane ütles, et arvestades kodulaenu sageli aastakümneid kestvat tagasimaksmist, on inimlikult mõistetav, et selle aja jooksul võib inimese elus olla nii paremaid kui halvemaid perioode. «Oleme alati valmis klienti aitama, kui tema rahaline olukord on ajutiselt halvenenud,» kinnitas Rebane.

Kindlasti peab inimene teavitama panka oma makseraskustest kohe nende tekkimisel või isegi ette, kui näiteks on teada töökaotus paari kuu pärast või ajateenistusse minek. «Hindame individuaalset olukorda ja pakume välja inimese jaoks sobivaima lahenduse,» ütles Rebane.

Probleemide tekkimisel võta ühendust pangaga

Lihtsalt laenumakse tegemata jätta ja loota, et olukord kuidagi laabub, kindlasti ei tasu. «Kui jätta laenumakse panka sellest teavitamata tasumata, siis mõjutab see edasist krediidiajalugu, mis omakorda võib mõjutada laenuvõimalusi tulevikus,» selgitas Rebane.

Keerulise olukorra tekkides on oluline pangaga ühendust võtta ja üritada leida väljapääs. Näiteks saab muuta tagasimaksegraafikut või pikendada laenuperioodi. Viimast ei saa küll teha siis, kui laen on juba võetud 30 aastaks.

Üks levinud leevendusviis on laenu maksepuhkus, mis tähendab, et klient maksab teatud aja jooksul vaid laenuintressi.

Mis saab siis, kui panka makseraskustest ei teavitata?

Rebase sõnul on enamik laenutaotlejaid vastutustundlikud ja probleemi korral võetakse pangaga kiiresti ühendust. Kuid siiski tuleb ette ka pahatahtlikke makseviivitusi.

«Koostööst keelduv makseraskustes klient peab hakkama ühel hetkel maksma viivist ning kui ka sellest keeldutakse, siis võib ees oodata üsna ebameeldivate tagajärgedega kohtutee,» ütles Rebane.

Äärmuslikke meetmeid tuleb õnneks rakendada harva ning enamiku klientidega on pankadel hea koostöö. Rebane rõhutas, et märksõnaks laenu tagasimakse raskuste korral on ikkagi pangaga ühenduse võtmine, mitte pea liiva alla peitmine ja olukorra veelgi hullemaks muutmine.

Tagasi üles