Hiina sõjalised õppused võivad taas häirida kaubatarneid

BNS
Copy
Taiwani väinas alanud õppusi peetakse kogu planeedi ühel tihedaima liiklusega kaubateel, mida mööda liiguvad ülimalt olulised pooljuhid ja elektroonika.
Taiwani väinas alanud õppusi peetakse kogu planeedi ühel tihedaima liiklusega kaubateel, mida mööda liiguvad ülimalt olulised pooljuhid ja elektroonika. Foto: ABACA

Hiina sõjalised õppused iseseisva saareriigi Taiwani ümbruses segavad olulisel määral maailma üht tihedama liiklusega kaubateed, ütlesid analüütikud neljapäeval uudisteagentuurile AFP.

Hiina ajaloo suurimad õppused Taiwani lähistel on võimas jõudemonstratsioon vastuseks USA esindajatekoja spiikri Nancy Pelosi visiidile, mis ajas Pekingil kopsu üle maksa.

Eesti aja järgi neljapäeva hommikul alanud õppused peetakse maailma ühel tihedaima liiklusega kaubateel, mida mööda liiguvad üliolulised pooljuhid ja elektroonika, mida Ida-Aasia tehased rahvusvaheliste turgude jaoks toodavad.

Piki kaubateid kulgevad ka olulised veeldatud maagaasi veod.

Ligi pool maailma konteinerlaevadest sõitis aasta esimese seitsme kuuga läbi kitsa Taiwani väina, mis eraldab saart Mandri-Hiinast, selgub Bloombergi kogutud statistikast.

«Arvestades, et suur osa maailma konteinerlaevastikust läbib seda veeteed, on paratamatult oodata häireid üleilmsetes tarneahelates seoses ümbersõitudega,» ütles Singapuri S. Rajaratnami nimelise rahvusvahelise õppe kooli külalisabiteadur James Char.

Isegi väiksed häired tarneahelais, mida on niigi kõvasti räsinud nii koroonapandeemia kui ka Venemaa agressioonisõda Ukrainas, võivad minna äärmiselt kulukaks. «Nende kaubateede ajutinegi sulgemine toob tagajärjed kaubavoogudele, mis on seotud nii Jaapani kui ka Lõuna-Koreaga,» kommenteeris Economist grupi uurimis- ja analüüsiosakonna juhtivanalüütik maailmakaubanduse alal Nick Marro.

Mitu laevandusettevõtet, millega AFP ühendust võttis, ütles, et ootavad ära õppuste tegeliku mõju, enne kui hakkavad oma seniseid liikumistrajektoore muutma. Mõned transpordi- ja logistikafirmad märkisid, et praegune taifuunihooaeg muudab laevade ümbersuunamise riskantsemaks Filipiini mere kaudu Taiwani idaranniku lähistel.

Häiritud on ka lennuliiklus

Õppustel on tuntav mõju ka rahvusvahelistele õhukoridoridele. Viimasel kahel päeval on Taiwanile lähima Hiina provintsi Fujiani lennujaamad tühistanud enam kui 400 lendu, mis viitab võimalusele, et seda õhuruumi hakkavad õppuste ajal vilkalt kasutama sõjalennukid.

Taiwani valitsuskabinet märkis, et õppused häirivad 18 rahvusvahelist lennukoridori nende lennuinformatsiooni piirkonnas (FIR).

Viimase Taiwani väina kriisi ajal, mis algas 1995. aastal, korraldas Hiina sõjalisi õppusi mitme kuu jooksul. Toona tulistas Hiina sõjavägi rakette Taiwani lähedastesse vetesse ning harjutas amfiibdessanti saarele.

Võimalik on siiski, et Hiina ei riski seoses oma majandusprobleemidega tekitada pikaajalisemaid häireid ning piirdub vaid agressiivse ja väljakutsuva käitumisega, märgivad analüütikud. «Liikluse sulgemine läbi väina pikemaks ajaks kahjustaks ka Hiina majandust,» ütles Char.

«Pekingi huvides ei ole katkestada tsiviilotstarbelist reisimist ega kaubandust regioonis,» ütles Austraalia mõttekoja Lowy instituudi esindaja Natasha Kassam.

Millisel määral ja mil viisil otsustab Hiina vastata Pelosi külaskäigule, selgub lähiajal. Tõenäoliselt laseb Peking lisaks sõjalise jõu demonstreerimisele käiku ka küberründed ja majandussanktsioonid.

Arvestades sõjalist ülekaalu ei ole välistatud ka kommunistliku riigi blokaad Taiwani vastu nii merel kui õhus. Kas Hiina ka sellise blokaadi tee valib, sõltub suuresti sellest, kui palju on kompartei ladvik valmis võtma nii poliitilisi kui majanduslikke riske.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles