Oluline verstapost kriisi lahendamisel
Fiskaallepingu allkirjastamine märtsis koheselt märgatavaid muutusi ei too, sest lepe jõustub alles 2013. aasta algul. Veel ei ole ka täielikku kindlust, et kõik kakskümnend viis leppega liituda lubanud riigi parlamendid fiskaalraamistiku ratifitseerivad. Prantsusmaalt on näiteks tulnud signaale, et valitsus soovib fiskaalleppe panna rahvahääletusele, sest parlament ei pruugi rangemaid rahandusreegleid heaks kiita. Põhiliseks riskiks jääb ka edaspidi liikmesriikide valitsuste eesmärgikindlus ning suutlikkus kasinusprogramme ellu viia, seega võlakriisile lahenduste leidmine sõltub eelkõige liikmesriikidest endast.
Fiskaallepingu sündimine on oluline, sest võimaldas Euroopa Liidu liikmesriikidel rahanduspoliitilistes küsimustes liikuda senisest oluliselt suurema ehkki väga hapra ühisosani. Tegemist on hoolimata Ühendkuningriigi ja Tšehhi vastuseisust positiivse märgiga poliitiliste erimeelsuste vähenemisest, koostöö süvenemisest ja kriisi tõsiduse tunnistamisest. Saksamaa eestvedamisel keskendub Euroopa Liit seniste kitsaskohtade parandamisele, võlakriisi pikaajalisele lahenduskäigule ehk rahanduspoliitika tõhustamisele ja koordineerimisele, mis omakorda andis Euroopa Keskpangale tegutsemisjulguse rahaturgudel otsustavaks tegutsemiseks ja tõsise panganduskriisi ennetamiseks.
Fiskaallepe on siinjuures vajalik samm võlakriisi lahendamisel, kuid pelgalt üks esimesi verstaposte sellel teekonnal. Fiskaalleppe vilju võib näha alles aastate pärast kui tuumik- ja perifeeriariikide rahanduspoliitika on ühtlustunud ning jõudnud paremasse tasakaalu. Tabavalt on Euroopa hetke olukorda kirjeldanud Economisti toimetaja Edward Lucas: «Pidu on läbi ja vana olukord ei tule kunagi tagasi. See oli väga kena 20-aastane buumiaeg. Berliini müüri langemine, integratsioon, laienemine, pluss odavad laenud ja vähene konkurents väljastpoolt. Nüüd tuleb Euroopal tervikuna saada konkurentsivõimelisemaks, olla paindlikum.»