LHV majandusanalüütiku ja eelmise presidendi majandusnõuniku Heido Vitsuri sõnul pole kiire hinnatõusu tingimustes jaekaubandusmahtude suhteliselt aeglases vähenemises midagi anomaalset, kuna inimestel on raske oma tarbimisharjumusi kiirelt muuta.
Vitsur: inimestel on raske oma tarbimisharjumusi kiirelt muuta (2)
Statistikaameti andmetel oli jaekaubandusettevõtete müügitulu juunis 915 miljonit eurot, võrreldes eelmise aasta sama kuuga vähenes müügitulu püsivhindades protsendi jagu.
«Minu arust selles suhteliselt väikeses kahanemises midagi iseäralikku siiski ei ole. Esiteks seepärast, et inimeste sissetulekud/palgad on ka sel aastal küllalt kiirelt kasvanud. Teiseks, inimesed ei suuda või ei taha, eriti siis, kui neil mingisuguseid reserve on, oma igapäevaseid ja rutiinseid tarbimisharjumusi väga kiirelt muuta,» selgitas Vitsur.
Juulis kiirenes hinnatõus Eestis veelgi, ulatudes Eurostati andmetel aastases arvestuses juba 22,7 protsendini.
«Alguses püütakse kokku hoida teist tüüpi kulutuste arvelt – lükatakse edasi mõni reis, suurem ost või remont, liigutakse vähem ringi ja nii edasi. Lõpuks tuleb arvestada ka sellega, et meil on praegu tarbijaid mõnevõrra rohkem ja et paljud inimesed püüavad hinnatõusu kartuses mingisuguseid asju ka ette ära osta,» rääkis analüütik.
Kõigele vaatamata on Vitsuri sõnul tarbijate käitumises toimunud pööre siiski selgelt tajutav. «Kui mais jaekaubanduses müügimahu kasvutempo kahanes, siis nüüd ta vähenes ja tõenäoliselt näeme me kahanemist ka järgnevates statistikaameti uudistes,» prognoosib Vitsur.