Iraan, Venemaa ja Venetsueela pingutavad üksteise võidu, et Aasiasse naftat müüa. Sanktsioneeritud riike aitavad selles äris niinimetatud tankerite tumeturu tegijad, kes varjavad oma laevade liikumist.
Tankerite tumeturg kogub jõudu ning konkureerib legaalse naftaäriga
Mitmed Kesk-Aasia naftariigid on olnud sunnitud oma toornafta hindu langetama, kuna sanktsioneeritud riikide sooduspakkumised tankerite pimeturul on klientidele liiga ahvatlevad, selgub energiaanalüütikaplatvormi Vortexa analüüsist.
Vortexa jälgib 11 peamiselt Aframax klassi tankerit kandevõimega 80 000 - 120 000 tonni, mille kohta on teada, et need tegelevad Venemaalt pärit toornafta veo ning ship-to-ship (STS) ümberpumpamisega merel. Enamasti lülitavad need laevad STS pumpamiste ajaks oma automaatse asukohamääramise seadme (AIS) välja ning nafta ümberlaadimine mõne teise riigi laevale tehakse vaiksel käigul liikumise pealt. Vortexa peaökonomist David Wech usub, et selliseid ümberpumpamisi on alates aprillist tehtud 16 korral.
«Seal on tekkinud tumeturg, mis kasvab hiiglaslikuks. Surve toornafta ja naftatoodete ekspordiks suureneb Suessist ida pool asuvatele turgudele. Kui vedajad suudavad nafta algset päritolu ostjate eest varjata, võivad mahud enne aastavahetusel jõustuvat EL kuuendat sanktsioonipaketti oluliselt kasvada,» kommenteeris Vortexa Wech portaalile GCaptain.
Lisaks Venemaale on tankerite tumeturu tekkimisest suurt kasu saanud ka Iraan, kelle naftaeksport on Ukraina sõja jooksul kerkinud kõrgeimaks alates Iraanile kehtestatud sanktsioonide algusest.
«Samal ajal kui järjest enam tankeriettevõtteid distantseerub Venemaa noornafta ja toodete vedamisest, jätkavad sanktsioonidest kõrvale hiilimisega hästi kursis olevad inimesed oma tankeritega Venemaa abistamist ning ekspordi korraldamisel Suessist ida poole,» kommenteeris toornaftaturu analüütik Armen Azizian.
Ukraina sõda on muutnud oluliselt kogu maailma tankeriliiklust. Suurenenud on USA-st, Brasiiliast ja Guyanast naftat, naftatooteid ja gaasi Euroopasse vedavate tankerite veomahud. Et samal ajal kasvab nõudlus Venemaa nafta Aasiasse vedamiseks mööda pikemat veeteed, tõstab see tankerite prahtimise hinda ning võib probleemi globaalsel tankerite turul veelgi halvendada.