Ukraina sõda on kasvatanud huvi Eesti kaitsetööstuse toodangu vastu (1)

BNS
Copy
Milrem Roboticsi mehitamata masimaasõiduk.
Milrem Roboticsi mehitamata masimaasõiduk. Foto: Sander Ilvest

Eesti kaitsetööstuse ettevõtete sõnul on Venemaa agressioon Ukraina vastu suurendanud huvi nende toodangu vastu.

«Nii Ukraina kui ka teiste NATO ja Euroopa Liidu riikide kaitsevägede huvi Eesti Kaitse ja Kosmosetööstuse Liidu liikmete toodete ja teenuste vastu on kasvanud,» ütles liidu juht Tarmo Ränisoo.

«Pea kõik Euroopa riigid on suurendanud või suurendamas oma kaitse-eelarveid, paljudesse neist on ka sisse planeeritud erinevate robootikasüsteemide soetamine. Seega võib öelda, et Ukraina sõja mõju on meieni alles jõudmas,» kinnitas ka robootikasüsteeme tootva Milrem Roboticsi turundusdirektor Gert Hankewitz.

«Meie põhitoode täna on mehitamata maismaasõiduk THeMIS, mis on mõeldud jalastunud sõdurite toetuseks. See saab kanda sõdurite varustust, näiteks võimaldab lahingutesse rohkem relvastust, moona, vett ja toitu kaasa võtta, rakendades erinevaid sensoreid teostada luuret ja parandada olukorrateadlikkust, puhastada teid ja tänavaid lõhkeseadeldistest ja takistustest. THeMIS on täna oma suurusklassis maailmas enimkasutatav mehitamata sõiduk. Oleme seda müünud kokku 13 riiki, millest 8 on NATO liikmed – Eesti, Ühendkuningriik, USA, Prantsusmaa, Saksamaa, Holland, Hispaania, Norra,» rääkis Hankewitz.

Riigikaitse on paljudes aspektides, ka relvastuse osas, tundlik teema ja salastatud riigisaladuse seadusega, varustuse hanked ka konfidentsiaalsusnõudega. Seetõttu jäi Hankewitz ettevõtte müügikasvu kommenteerides napisõnaliseks.

«Meil on käimas mitmed läbirääkimised THeMISe müügiks, ent rangete konfidentsiaalsusnõuete tõttu ei saa me neid hetkel kommenteerida,» ütles Hankewitz.

Valvekaamerate ja jälgimisseadmete tootmisega tegeleva Defendec OÜ kaasasutaja Tauri Tuubel on samuti ettevõtte müügikasvu suhtes optimistlik.

«Suur huvi meie toodete vastu oli selgelt näha ka juunis Pariisis toimunud kaitsevaldkonna messil Eurosatory. Kaitsevaldkonnas on huviliste arv tõusnud, aga uusi kliente veel tulnud ei ole. Riigikaitses on müügitsüklid tavapärasest pikemad ning kõik võtab veidi rohkem aega. Meie kaamerad valvavad näiteks Euroopa Liidu ja NATO välispiire, kuid meil on kliente ka Lähis-Idas ja Lõuna-Aafrikas,» märkis Tuubel.

Hüppelist huvi ettevõtte toodangu vastu tunnistab aga eriüksustele pika säilivusajaga toidu müüja Tactical Foodpacki tegevdirektor Ragnar Tammsalu.

«Sõja puhkedes meie müügitellimused neljakordistusid. Müüsime sisuliselt kahe nädalaga ära meie kolme kuu laovaru. Nüüdseks on tellimuste kogused normaliseerunud. Müügitellimuste kasv tuli eelkõige olemasolevatelt klientidelt. Saime mõned uued kliendid, kuid neilt ei tulnud märkimisväärset kasvu. Samas, sõja puhkedes tundsid meie toodete vastu huvi mitmed suured organisatsioonid, kuid kahjuks olid nende päringud meie ettevõtte jaoks liiga suured,» rääkis Tammsalu.

Tactical Foodpackil on kliente 34 riigis üle maailma, põhiline osa toodangust müüakse siiski Euroopa riikidesse.

Ettevõtjate sõnul lääneriikide sanktsioonid Venemaale ja Valgevenele tarneraskusi põhjustanud pole, kuna nad ei kasuta neist riikidest pärit toorainet ja komponente. Küll aga möönsid ettevõtjad, et toore ja komponendid on muutunud kõvasti kallimaks.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles