L, 28.01.2023

Vare: kütuseaktsiisi ei saa langetada, sest Eesti kütuseturul on kartell

Uwe Gnadenteich
, ajakirjanik
Vare: kütuseaktsiisi ei saa langetada, sest Eesti kütuseturul on kartell
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 42
Raivo Vare.
Raivo Vare. Foto: Taavi Sepp

Majandusekspert Raivo Vare hinnangul ei saa kütuseaktsiisi langetada, sest Eesti kütuseturul valitseb kartell, mis pistaks hinnalanguse lihtsalt taskusse.

«Baasiliste toiduainete käibemaksu alandamise ja aktsiisi miinimumi peale viimise võiks rahulikult kohe ära teha. Kütuseaktsiisi ei saa aga langetada, kuna Eestis eksisteerib kütuseturul kartell. Nimetame asju õige nimega, maksuvahe lihtsalt pistetakse omaniku taskusse,» ütles Vare intervjuus Pealinnale.

Vare sõnul on vara ja kapitalimaksud on need, kuhu poole suundutakse kogu maailmas, seda eelkõige rikaste riikide klubis OECDs. «Need mulle ei meeldi isiklikult, sest ma kannataks nende all, aga neid tuleb pidada loomulikuks,» lausus ta.

Inflatsiooni leevendamiseks sobivad kiirmeetmed on Vare sõnul enam-vähem teada. «Neid on kahte liiki – kas maksuleevendused või mingisugused toetused, soovitatavalt sihitis- mitte laustoetused. Need eeldavad vastava otsuse vastuvõtmist. Sihitistoetuste puhul tuleb tõenäoliselt kasutada massiivsemalt kohalike omavalitsuste võimekust. Seda tsentraalselt teha ei saa, aga maksuleevendusi saab teha loomulikult tsentraalselt. Maksuleevendused omakorda jagunevad kaheks. Need on kütusega seotud leevendused ja toiduainetega seotud leevendused. Toiduainetega seotud leevendustest on sisuliselt ainult üks asi, mida annaks teha – see on käibemaksu ajutine alandamine. Seda võib teha seaduses niimoodi, et käibemaksu alandus kehtib ainult mingi kuupäevani. Kuna agraarturul ja toiduainetetööstuses kestab kriis poolteist aastat ehk siis prognoosi järgi järgmisse kevadesse-suvesse välja, siis see võikski ajaline piir olla. See on teostatav ja aitab vältida ka seda hirmu, mis praegu on vastuargument number üks, et ärme ajutiselt meedet tee, sest see ajutine muutub alaliseks,» rääkis Vare.

«Kütuse puhul aga on kaks komponenti, mis on maksuleevenduslikud ja kiiresti teostatavad. Kolmas on seotud pigem meie kõigi arusaamadega. Ma ei tea, kas riik saab siin midagi teha või on see tarbijakäitumises kinni, aga meil on efektiivne kütusekartell,» lisas ta.

Märksõnad
Tagasi üles