Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Eesti automüüjad hoiatavad: kiibipuudus ja tarneraskused leevenemise märke ei näita (1)

Copy
Auto.
Auto. Foto: Marko Saarm / Sakala / Scanpix

Eesti suuremate automüüjate sõnul viimaste aastate kiibipuuduse mõjud suuresti taandunud pole, lisaks on teguriks Ukraina sõjast tingitud komponentide tarneraskused ning materjalide kõrge hind.

Peamiselt Toyota sõidukite müügiga tegeleva Elke Grupi tegevjuht Taavi Lepik nentis, et kiibipuuduse mõjud autode kättesaadavusele ei ole veel leevenenud, nõudlus ületab endiselt pakkumist ja see kajastub ka tarneaegades. «Toyotal on tarneahelad korras, toimivad. Kuid tänase nõudluse juures on Toyotade tarneaeg vahemikus viis kuni 12–16 kuud, sõltuvalt mudelist,» ütles Lepik BNS-ile.

Praegune tarneseis võib tema hinnangul kesta veel vähemalt 12 kuud.

Lepiku sõnul mõjutab sõjategevus Ukrainas autode tootmist ja tarnet toojate lõikes erinevalt. «Osadel tootjatel oli Ukrainas ja Venemaal rohkem allhanke korras komponentide tootmist, teistel vähem. Toyotale on Euroopa turu sõidukite osas mõju olnud piiratud, meie autodele toodeti seal peamiselt kummist jala- ja pagasimatte, vähesel määral ka haagisekonksude juhtmesarju. Autode tarneaegadele Toyota puhul otsest mõju sellele pole olnud,» lisas Lepik.

Topauto müügijuht Janek Eskor leidis, et autotehaste töö pole viimase aastaga muutunud ning kiibipuuduse mõjud on tootmisel endiselt olemas. «Lisaks mõjutab autode tootmist veel mitmete vajaminevate materjalide ja komponentide defitsiit – näiteks metalli kättesaadavus ja hind, samuti on seni Euroopa autode tarnaegu pikendanud peamiselt Ukrainas toodetavate juhtmesarjade defitsiit. Seega lisanduvad kiibipuudusele kindlasti ka sõjategevuse mõjud,» kommenteeris Eskor BNS-ile.

Topauto müügijuht nentis, et kuigi Ukraina tehased on lubanud, et juhtmete tootmine hakkab jõudma sõjaeelsele tasemele, siis üldist pilti see ei muuda, kuna erinevate materjalide ja komponentide puudus kestab edasi.

«Peatselt olukorra leevenemise märke näha ei ole. Tuleb arvestada, et autode ooteaeg on kõikide tehaste puhul 9–12 kuud. Näiteks Seati ja Cupra puhul näeme täna, et tehased on lähiajale planeerinud uusi tootmisnädalaid, aga see ei pruugi veel tähendada, et autod lõplikult valmis saavad ja tulema hakkavad,» lisas Eskor.

Eskor märkis, et tehased komplekteerivad vaid tellimusi, mida on võimalik täita, mistõttu soovitab ta klientidel uurida automüüjalt laos olevate sõidukite kohta ning õige auto olemasolul tasub see ära osta, kuna tellimine tehasest on pika tarneajaga.

Amservi tegevjuht Rene Varek tõdes samuti, et kiibipuuduse mõjud on maailmas jätkuvalt olemas, kuid osadel tootjatel on tarned paranenud. «Globaalselt pole tarneprobleemid lahendust leidnud ning autode tarned on jätkuvalt keerulised ja tarneajad varasemast pikemad. Samas on auto ostjad olukorraga harjunud ja kliendid on valmis uut autot ette tellima ja tarnet ootama,» rääkis Varek BNS-ile.

Vareku sõnul on sõjategevus mõjutanud autode tootmist ja tarneid palju, kuna Ukrainas asusid mitmed tehased, mis tootsid osadele autotöötajatele komponente, kuid sõja tõttu on tehased suures osas suletud või kolitakse tootmist mujale. «Samuti on sõjategevus mõjutanud eratarbijaid ettevaatlikkusele ning võib väita, et viimastel kuudel on eraklientidest autode ostjate ostuhuvi tagasihoidlik,» lisas Varek.

Amservi tegevjuht leiab, et lähima kuue kuu jooksul tarned ei muutu, kuid usub, et 2023. aasta jooksul hakkab olukord paranema ja autotööstus jõuab järgmise aasta lõpuks taas normaalsesse rütmi.

Tagasi üles