Autode müügi- ja teenindusettevõtete liidu (AMTEL) juhi Arno Sillati hinnangul mõjutab sõiduautode müüki enim Euroopa Liidu liikumine elektriautode 100-protsendilise mahu suunal, kuid ka inflatsioon, jätkuv kiibipuudus ning toorme hinnatõus maailmaturul.
AMTEL: sõiduautode müüki Euroopas mõjutab enim rohepööre
Arno Sillati vaates mõjutab rohepööre turgu isegi rohkem kui koroonaviirus, tarneprobleemid, sõda Ukrainas või toorme hinnatõus maailmaturul, sest tootjad arvestavad juba praegu süsinikdioksiidi (CO2) heitme normidega, mille alusel kujuneb välja tootjakeskne elektriautode ja sisepõlemismootoriga autode suhe, selgitas ta pressiteates.
Tema hinnangul lähiajal olukorra leevenemist oodata pole, sest praegune elektriautode tehnoloogia ei anna võimalusi autode hinna langetamiseks ning uusi lahendusi alles otsitakse.
Elke Grupi tegevjuhi Taavi Lepiku sõnul haaravad aina suurema osa müügist endale hübriidautod, mis moodustavad Toyotade kogumüügist juba 42 protsenti. «Kuna kütuse hinnad on laes, siis number üks asi, mida kliendid täna uute autode puhul vaatavad, on ökonoomsemad mootorid. Märgatavalt on see kasvatanud huvi hübriidautode vastu, mis on hetkel elektriautodega võrreldes endiselt oluliselt soodsamad,» ütles Lepik pressiteates.
Lepiku sõnul on mõnel autotootjal üksikute mudelite puhul teatav laovaru tekkinud, kuid üldjuhul müüakse need sõidukid kiiresti ära ning müük on jätkuvalt tellimuspõhine. Uute autode ooteajad ulatuvad paarist kuust kuni aastani.
Lepik selgitas, et seetõttu on endiselt aktiivne ka kasutatud autode turg, kus vähe kasutatud sõiduautosid müüakse kohati juba uute autode hinnaga. «Siiski julgen väita, et vähemalt kasutatud autode puhul on hinnalagi saavutatud ning turu loogika ei luba teise ringi sõidukite hindadel enam palju tõusta,» arvas Elke Grupi tegevjuht.
Maanteeameti andmetel müüdi teises kvartalis 5918 uut sõiduautot, mis on 18,6 protsenti vähem kui mullu samal perioodil. Uusi sõidukeid kokku müüdi 6907, mis on 18,4 protsenti mullusest vähem. Automarkide lõikes müüdi enim ehk 24,3 protsenti sõiduautosid Toyota, müügilt järgnes Škoda 11,9 protsendiga ning Volkswagen 9,7 protsendiga.