Kevadel alanud probleemid lennunduses on reisimise tipphooaja saabudes süvenenud: üha enam lende hilineb või tühistatakse, meeskonnad streigivad, lennujaamades on järjekorrad ja kuhjub pagas. Samas Tallinna Lennujaam on seni hullemast pääsenud.
Kaos lennunduses üha süveneb
Tuhanded tühistamised, hilinemised ja tundidepikkused järjekorrad lennujaamades – see on reaalsus, millega reisijad peavad sel suvel lennupileteid soetades arvestama. Tuleb olla valmis, et sihtkohta jõudmine või koju naasmine ei pruugi toimuda sugugi sel kellaajal või isegi mitte päeval, mis lennugraafikus kirjas ning seda eriti neil, kelle reis on ümberistumistega. Kiiret lahendust probleemidele ei paista, pigem vastupidi.
Igapäevaselt lisandub teateid töötajate nappusest ja uutest streikidest. Viimane neist tuli täna Prantsusmaalt, kus Pariisi Charles de Gaulle'i lennujaama töötajad streigivad nii täna kui homme, ja et torm oleks ikka täiuslik, siis ähvardab prantslasi ja nende külalisi ka üleriigiline raudteelaste streik.
Eesti naabrusest tulid halvad uudised SAS-ilt, mille piloodid plaanivad juba laupäeval samuti streiki alustada. Norra ajaleht VG kirjutab, et sealsed meeskonnad on valmis õiglaste tingimuste saamiseks lennufirma kasvõi pankrotti ajama. «Meil on selg vastu seina ja meil pole praegu muid võimalusi,» nentis Norra SASi pilootide ühenduse juht Roger Kloxet.
Kui täna õhtuks kokkuleppele ei jõuta, on oht, et laupäeval streigib ligi 900 SASi pilooti. Neist 400 on norralased. Kui streik toimub, tuleb nädalavahetuse lennud tühistada. Arvatakse, et streik mõjutab ligikaudu 250 lendu ja 45 000 reisijat.
SASi tegevjuht Anko van der Werff ütles, et pilootide streik on lennufirmale laastav, sest SAS-il on olnud juba pikemalt rahalisi raskusi. Samas on Norra valitsus asunud ettevõtet toetama ning neist saab ilmselt taas lennufirma omanik. Rootsile ja Taanile kuuluvad ettevõttest praegu 22 protsenti.
SASi lende Tallinna ja Pärnu lennujaama hetkel Tallinna Lennujaama andmetel tühistatud ei ole.
Euroopas streigivad praegu veel Ryanairi töötajad Hispaanias ja EasyJeti töötajad kavandavad kolmepäevast streiki firma baaslennujaamades. Lufthansa, KLM ja British Airways on juba tühistanud sel suvel tuhandeid lende ja see ei pruugi olla veel kõik.
Euroopas kannatavad suuremate häirete all Londoni, Dublini, Amsterdami ja Frankfurdi sõlmlennujaamad, kus tööjõupuuduse tõttu ei suudeta kõiki lende teenindada. Näiteks Heathrow lennujaamas on reisijad pidanud magama põrandatel, Saksamaal otsitakse töötajaid Türgist. Helsingi Vantaa lennujaam palkab aga turvateenistusse eelnevate kogemusteta inimesi.
Millest raskused tulenevad?
Samal ajal kui inimesi on pärast koroonapandeemia tõttu kodusistumist tabanud ränk reisipalavik, kannatavad paljud lennujaamad tööjõupuuduse käes. Euroopa suuremates lennujaamades on reisijate arv tõusnud ligikaudu samale tasemele kui enne pandeemiat, kuid vahepeal koondatud töötajate asemele pole kedagi palgata. Paljud vallandatutest on nüüdseks läinud tööle muudesse valdkondadesse ning pagasi sorteerimiseks või turvakontrolliks ei jätku personali. Kuna kardetakse, et lennundussektor jääb lähiajal sõltuma koroonapiirangutest, siis pole inimestel ka erilist huvi sinna naasta.
Kui enne pandeemia algust oli lendude täpsus Euroopas umbes 90 protsenti, siis alanud suve halvimatel päevadel jõudis vaid 30–40 protsenti lendudest sihtkohta õigel ajal. Kuna lennukitel on õhkutõusmiseks või maandumiseks kindlad ajavahemikud ehk slotid, siis võib ka väike hilinemine lennuliikluses korraliku segaduse tekitada.
Mis toimub Eestis?
Tallinna Lennujaamas vastutab reisija ja lennuvälja teenuste eest juhatuse liige Katrin Hagel, kelle sõnul mõjutavad Lufthansa lendude tühistamised Eestit väga vähesel määral, sest terve juuli jooksul on teatatud kokku vaid 6 lennu tühistamisest. Kõiki tühistatud lendude reisijaid on sellest juba teavitatud. «SAS ei ole teatanud ühegi lennu tühistamisest streigi tõttu, ei Tallinna ega Pärnu liinidel,» lisas Hagel.
Siiski tuleb ka Tallinna lennujaamas ette järjekordasid aegadel, mil väljub korraga mitu lendu, kuid G4S on suutnud märgatavalt mehitatust tõsta ja olukord on palju parem.
«Soovitame saabuda lennujaama ikka 2 tundi enne väljalendu ja jälgida lennufirmade ja lennujaamade kodulehti ja ühismeediakanaleid vahetult enne oma reisi. Tehke seda Tallinnas, aga ka mujal jaamades, kui koju suundute. Lendude tühistamistest ja teistest võimalikest muudatustest teavitavad lennufirmad reisijaid aegsasti.»
Hageli sõnul on nii meil kui Euroopas käes aasta kõige kiirem aeg ja lennujaam annab endast parima, et lennud saavad toimuda ning protsentuaalselt on tühistatud lendude hulk jätkuvalt kõikide lendude hulgast väga väike.
Ta lisas, et kõik lennufirmad ja -jaamad valmistusid kiireks taastumiseks, kuid töötajate värbamine ei ole kõikjal sammu pidanud. «Samas lennufirmade streigid ei ole midagi uut ja erakordset, lihtsalt Covidi-perioodil seda ei olnud ja nüüd on neil tööjõu puuduse tõttu varasemast suurem mõju.»