Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel
Saada vihje

Koroonakriisis räsida saanud R-Kiosk jätkab uljast laienemist

Copy
Tallinn Eesti esimese mehitamata poe R-Kiosk Go avamine Tallinna Tehnikaülikooli peahoones mai lõpus. Foto: Sander Ilvest, Postimees
Tallinn Eesti esimese mehitamata poe R-Kiosk Go avamine Tallinna Tehnikaülikooli peahoones mai lõpus. Foto: Sander Ilvest, Postimees Foto: Sander Ilvest

Reitan Convenience Estonia, mis haldab nii R-Kioski väikepoode kui ka Caffeine kohvikuid, kasvatas mullu küll käivet ja investeeris kasvu, kuid jäi taas kahjumisse. Ka sel aastal ettevõte kasumit ei oota, kuid jätkab hoogsat investeerimist.

Norra pereettevõttele kuuluva Reitan Convenience Estonia 2021. aasta käive oli 29 miljonit eurot, mis on aasta varasemaga võrreldes kümne protsendi võrra suurem. Koroonapandeemia mõju tulemusel lõpetati aasta 4,2 miljoni eurose kahjumiga, ent pandeemia kiuste jätkati investeeringuid Caffeine’i kohvikute ja R-Kioski mugavuspoodide kasvu ja arengusse.

R-Kioskite kahjum oli 2020. aastal 4,1 miljonit ja 2019. aastal 2,2 miljonit eurot.

Suutsid koondamist vältida

Reitan Convenience Estonia tegevjuhi Tiia Ilvese sõnul mõjutas majandustulemusi enim ülemaailmse koroonapandeemia, vähenenud lennuliiklus ning välisturistide väike arv. Eriti tugevalt andis see tunda just mugavuskaubanduses, mis sõltub peamiselt inimeste igapäevasest liikumisest ning käitumis- ja tarbimisharjumustest.

«Keerulistele oludele vaatamata suutsime toimetada nii, et ühegi töötaja põhipalk aasta jooksul ei vähenenud ning koroonapandeemiast tulenevate piirangute tõttu kedagi koondada ei tulnud. Samuti said kõik meie frantsiisipidajad tänu ettevõtte toele oma äritegevust jätkata,» ütles Ilves. Eelmisel aastal andis ettevõte Eestis tööd keskmiselt 279 inimesele.

Ühes Norra emaettevõttega on Reitan Convenience Estonia tähelepanu suunatud kestlikule ärimudelile üleminekule. Eesmärk on olla 2030. aastaks täiesti süsinikuneutraalne. «Jätkasime möödunud aastal pandeemiale vaatamata investeeringuid uute kaupluste avamisse ning olemasolevate renoveerimisse. Vahetasime välja kõik oma kohvimasinad, mis võimaldab lisaks täiendavale soojade jookide valikule pakkuda ka taimseid alternatiive,» selgitas Ilves.

Eelmise aastaga võrreldes on 2022. aasta esimese kuue kuuga klientide arv R-Kioski väikepoodides kasvanud 31 protsenti ning Caffeine’i kohvikutes koguni 44 protsendi võrra. «Kevadel avasime Tallinna Tehnikaülikooli peahoones Eesti esimese mehitamata väikepoe, mis annab samuti kinnitust meie soovist mugavuskaubandust põhjalikult muuta,» lisas Ilves.

Võimalus hakata ettevõtjaks

Ilvese sõnul ettevõte sel aastal kasumit veel ei prognoosi. «Tahame jätkata intensiivset laienemist ning investeeringuid poodidesse ja kohvikutesse,» sõnas Ilves. «Lisaks uutele väikepoodidele ja kohvikutele võtame tööle uusi inimesi ning kasvanud on ka palgafond. Samuti suurenevad värbamis- ja koolituskulud.»

Ilves lisas, et töökäte puudus on hakanud kaubanduses tasapisi leevenema. «Vabade töökohtade arv on võrreldes kevadega vähenenud. Ühest küljest lubavad kasvavad käibed töötajatel rohkem boonuseid teenida, teisest küljest on üldine majandusolukord muutunud ebastabiilsemaks, mis tähendab, et inimesed enam oma töökohast niivõrd kergekäeliselt loobu ja hindavad rohkem stabiilsust.»

«Paljud ei tea, et R-Kioski poodi või Caffeine kohvikut saab pidada läbi frantsiisi,» märkis Ilves. «Võtame enda kanda suure osa frantsiisivõtjate muredest, alates tehnikaga varustamisest ja turundusest kuni raamatupidamiseni, liiati pole vaja algkapitali, mistõttu on see ettevõtjale väga turvaline valik ettevõtlusega alustamisel.»

Eestis tegutses 2021. aasta lõpu seisuga 11 Caffeine’i kohvikut ning 90 R-Kioski mugavuskauplust, nendest 15 frantsiisipidajate käe all. Sel aastal plaanib ettevõte avada poed ja kohvikud Eestis kaheksas uues asukohas.

Norra pereettevõte Reitan Convenience AS tegutseb Skandinaavias ja Baltikumis kaubamärkide 7-Eleven, Narvesen, Pressbyran, R-Kioski, R-Kiosk, Lietuvos Spauda, Caffeine ning Northland all. 2021. aastal töötas nende kaubamärkide all 2002 kauplust, mis teenindasid ligi 420 miljonit klienti ning andisd tööd 14 000 inimesele seitsmes riigis.

Tagasi üles