Varude keskus: Eesti mootorikütustega varustatus püsib hea

BNS
Copy
Kütuse tankur. Foto on illustratiivne
Kütuse tankur. Foto on illustratiivne Foto: Marko Saarm / Sakala

AS Eesti Varude Keskuse (EVK) juhatuse liige Priit Enok kinnitas juuni algul toimunud Austria rafineerimistehase avariile sealses piirkonnas järgnenud naftavarude vähenemist kommenteerides, et keskus analüüsib pidevalt Eesti kütuseturgu ning mootorikütustega varustatus püsib hea.

 

3. juunil toimus Austria kütuseettevõtte OMV Viini lähedal Schwechatis asuvas rafineerimistehases avarii, mistõttu lükkus parajasti hoolduses olnud tehase käivitamine määramata ajaks edasi. Avarii tõttu on märkimisväärselt vähenenud piirkonna naftasaadustega varustamine, seega otsustasid Austria ja Ungari osaliselt kasutusele võtta riikliku kütusevaru, teatas EVK.

AS Eesti Varude Keskuse juhatuse liige Priit Enok
AS Eesti Varude Keskuse juhatuse liige Priit Enok Foto: Urmas Luik / Pärnu Postimees

Enoki sõnul on Austria rafineerimistehases juhtunud avarii ja sellest põhjustatud piirkondlikud tarneraskused hea näide, milleks riiklik kütusevaru on vajalik. «Austria ja Ungari kiire reageerimine varude vabastamisel hoidis ära bensiini ja diislikütuse puudujäägi sealsetes tanklates. Rafineerimistehase asemel said kütusefirmad oma tavapärased kogused bensiini ja diislikütust valitsuste kontrolli all olevast varust ning tarbijad ei pruukinud tarnekatkestust märgatagi,» selgitas ta pressiteates.

Eestis toimib süsteem tema selgitusel tarnetõrgete korral täpselt samamoodi – kui siinset piirkonda peamiselt varustavates Leedu Mažeikiai või Soome Porvoo rafineerimistehastes peaks tootmine märgatavalt vähenema, saab valitsus otsustada Eesti riigi varude kasutuselevõtu.

«Varude keskus analüüsib pidevalt Eesti kütuseturgu ning mootorikütustega varustatus püsib hea. Meie kütuseettevõtetel on kõigil reeglina pikaajalised tarnelepingud ning kommertsvarude laoseisud on kevadkuudel isegi mõnevõrra kasvanud,» tõi Enok välja.

Tänavu juuni alguse seisuga oli varude keskuse andmeil Eesti kütusevarus bensiini ning diisli- ja lennukikütust kokku 250 000 tonni ehk 90 päeva tavatarbimise jagu. Sellest kütusest asus Eestis 49 päeva summaarne varu ning Soomes ja Rootsis kokku 41 päeva varu. 2021. aasta andmete põhjal tarbitakse Eestis ühes päevas keskmiselt 570 tonni ehk 770 000 liitrit bensiini, 2 130 tonni ehk 2,58 miljonit liitrit diislikütust ja 175 tonni lennukikütust.

Riigi vedelkütusevaru võetakse valitsuse otsusel kasutusele üksnes tõsiste varustamisraskuste esinemisel või rahvusvaheliste kohustuste täitmiseks. Varu ei ole mõeldud kasutamiseks olukorras, kus naftatoodete hinnad on väga kõrged, kuid mootorikütuste kättesaadavusega probleeme ei esine. EVK sõnul on ajalugu näidanud, et katsed varude soetamise või turule paiskamisega turuhindu mõjutada on omanud vaid lühiajalist majanduslikku mõju.

Alates Eesti kütusevaru moodustamisest 2005. aastal on varu kasutusele võetud kahel korral tänavu kevadel, kui Eesti ühines Rahvusvahelise Energiaagentuuri (IEA) solidaarse aktsiooniga globaalsete tarnetõrgete leevendamiseks ning panustas varude ühisesse vabastamisse 15 000 tonni diislikütusega.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles