Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Viis riiki püüavad edasi lükata ELi kava keelata sisepõlemismootoriga autod

Copy
Auto väljalasketoru.
Auto väljalasketoru. Foto: PETER NICHOLLS

Itaalia, Portugal, Slovakkia, Bulgaaria ja Rumeenia kutsusid ELi üles vähendama autode süsinikdioksiidi heitkoguseid 90 protsendi võrra aastaks 2035 ja saavutama 100-protsendilise eesmärgi aastaks 2040.

Itaalia, Portugal, Slovakkia, Bulgaaria ja Rumeenia soovivad viie aasta võrra edasi lükata Euroopa Liidu kava, mille kohaselt keelatakse uute bensiini- ja diiselmootoriga autode müük alates 2035. aastast, selgub Reutersi poolt vaadatud dokumendist.

Kõnealune poliitika on üks ELi kavade põhisammas, mille eesmärk on võidelda suurenevate transpordisektori heitkogustega ja kiirendada üleminekut elektrisõidukitele, kuna blokk püüab vähendada kogu majandust hõlmavaid kasvuhoonegaaside netoheitmeid 2030. aastaks 55 protsendi võrra võrreldes 1990. aasta tasemega.

Euroopa Komisjoni poolt eelmisel aastal esitatud ettepanek autode heitkoguste kohta nõuaks uute autode CO2-heite vähendamist 100 protsendi võrra aastaks 2035, mis teeks võimatuks sisepõlemismootoriga sõidukite müügi ELis alates sellest kuupäevast.

ELi liikmesriikide ministrid kavatsevad järgmisel nädalal oma seisukohas kokku leppida, enne kui nad peavad läbirääkimisi lõpliku seaduse üle ELi parlamendiga, kes toetas 2035. aasta keeldu sel kuul toimunud hääletusel.

Leebema ülemineku palve

ELi riikide seas levitatavas dokumendis kutsusid viis riiki selle asemel üles vähendama autode süsinikdioksiidi heitkoguseid 2035. aastaks 90 protsenti ja saavutama 100-protsendilise eesmärgi 2040. aastaks.

Nende sõnul peaksid kerged tarbesõidukid saavutama 80-protsendilise CO2 vähendamise 2035. aastaks ja 100-protsendilise 2040. aastaks, mitte komisjoni pakutud 100-protsendilise vähendamise 2035. aastaks.

«Tuleb kehtestada piisavad ja kohandatud üleminekuperioodid,» märgitakse dokumendis, viidates vajadusele laiendada laadimisinfrastruktuuri.

Üks Bulgaaria ametnik, kes ei soovinud oma nime nimetada, ütles, et kliimapoliitikas tuleb arvestada majanduslikke ja sotsiaalseid tegureid, näiteks «märkimisväärseid erinevusi» ELi riikide ostujõus.

Brüsseli sõnul on 2035. aasta oluline, sest uute autode keskmine eluiga on 15 aastat - seega takistaks hilisem keeld ELil saavutada 2050. aastaks nullilähedased heitkogused, mis on teadlaste sõnul ülemaailmne verstapost, mis hoiaks ära katastroofilise kliimamuutuse.

Mõned ELi valitsused on toetanud 2035. aasta eesmärki, kuid Saksamaa rahandusminister ütles sel nädalal, et ELi suurim autoturg ei toeta seda.

Ford ja Volvo Cars on kava avalikult toetanud ning Volkswagen kavatseb 2035. aastaks lõpetada Euroopas sisepõlemismootoriga autode müügi. Kuid tööstusharu rühmad, sealhulgas Euroopa Autotootjate Liit, on olnud 2035. aasta eesmärgi vastu, viidates muu hulgas laadimisseadmete ebakindlale kasutuselevõtule.

EL peab praegu läbirääkimisi teise seaduse üle, millega nõutakse, et riigid paigaldaksid sel kümnendil miljoneid sõidukite laadimisseadmeid.

Tagasi üles