Eksperdid soovitavad Eestil kehtestada maanteedel kiiruspiirang 80 km tunnis (19)

BNS
Copy
Aeglasem sõidukiirus aitaks vähendada avariisid maanteedel.
Aeglasem sõidukiirus aitaks vähendada avariisid maanteedel. Foto: Urmas Glase

Euroopa transpordiohutuse nõukogu (ETSC) soovitab Eestil üle vaadata kiiruspiirangud ning vähendada maanteedel ja linnapiirkondades kiirust.

ETSC palub majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumilt vastuseid, kuidas kavatseb riik Euroopa Komisjoni uutele soovitustele põhinedes kohalikel, piirkondlikel ja riiklikel maanteedel kiirust vähendada, märkis ETSC juht Antonio Avenoso majandus- ja taristusministrile saadetud kirjas.

ETSC toob välja, et kiirus on enamiku avariide teguriks ning keskmise kiiruse vähendamine kogu Euroopa Liidus (EL) ühe protsendi võrra, võib päästa 2100 inimelu aastas.

Euroopa transpordiohutuse nõukogu toetab Euroopa Komisjoni algatust kiiruste vähendamiseks ja soovitab maanteedel piirkiiruseks panna 120 kilomeetrit tunnis, maapiirkondade teedel 80 kilomeetrit tunnis ja linnapiirkondades, kus mootorsõidukid peavad arvestama jalakäijate ja jalgratturitega, 30 kilomeetrit tunnis.

Avenoso tõi näiteks, et Rootsi klassifitseeris kiiruspiirangud ümber, võttes arvesse ohtutust, keskkonda ja teisi eesmärke, mille rakendamise tulemusel päästaks madalam kiirus 150 inimeelu aastas ning süsinikdioksiidi heitekogus väheneks 700 000 tonni võrra.

Brüsselis ja Pariisis vähendati piirkiirust 30 kilomeeter tunnini ning analüüsist selgub, et heitkoguste, müra ja avariide arv on peale alampiiri kehtestamist vähenenud. Ühendkuningriigis läbi viidud uuringute järgi vähendas väiksem kiirus Avenoso sõnul vajadust kiirendamiseks, süsinikdioksiidi heitkoguseid ja kütusekulu 25 protsenti.

Hispaanias kehtestati üherealistel linnateedel kiirusepiiranguna 30 kilomeetrit tunnis. Viimane tõuge selle meetme kasutuselevõtuks olid 2019. aastal ilmunud ametlikud andmed, et Hispaania teedel ületas hukkunud kaitsetute liiklejate osakaal sõidukites hukkunute arvu. Prantsusmaal alandati 2018. aastal ilma eralduspiideta kaherealistel maapiirkondade teedel piirkiirust 90 kilomeetri pealt tunnis 80 kilomeetrile tunnis ning selle tulemusel vähenes hukkunute arv 12 protsenti.

ETSC arvates on kiiruse vähendamisel väikese kuluga palju eeliseid ning ootab vastuseid selle kohta, kuidas valitsus kavatseb uute soovituste kohaselt tegutseda hiljemalt 13. juuliks.

Kommentaarid (19)
Copy
Tagasi üles