L, 3.12.2022
Börsi ja krüptoturu hinnad toob sinuni

EL karmistab võitlust väärinfo vastu sotsiaalmeedias

AFP/BNS
EL karmistab võitlust väärinfo vastu sotsiaalmeedias
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 1
Euroopa Komisjoni siseturuvolinik Thierry Breton.
Euroopa Komisjoni siseturuvolinik Thierry Breton. Foto: Mihkel Maripuu

Euroopa Liit esitles neljapäeval uuendatud tegevusjuhendit, millega tahetakse karmistada võitlust desinformatsiooni leviku vastu Facebookis, Google'is, Twitteris ja mujal sotsiaalmeedias.

Uus desinformatsiooni käsitlev tegevusjuhend, mis võeti algkujul vastu 2018. aastal, peaks survestama platvorme võitlema kiiremini ja süstemaatilisemalt valereklaamidega, lõpetama tulu teenimine väärinfot levitavatelt kontodelt ning suurendama faktikontrolli.

Tegevusjuhend, mida uudisteagentuur AFP nägi enne avaldamist, on vabatahtlik, kuid ametnikud ootavad sellega ühinema umbes 30 üksust, nende seas suuremad sotsiaalmeediafirmad, nagu Facebooki omanik Meta, Twitter, Microsoft ja TikTok, aga ka reklaamifirmad.

Kõik need ettevõtted osalesid ka uuendatud juhendi koostamisel, samuti lõid kaasa faktikontrolli üksused ja meediajärelevalved, näiteks vabaühendus Piirideta Reporterid (RSF).

Dokumenti esitlesid neljapäeval Euroopa Komisjoni läbipaistvuse volinik Věra Jourová ja siseturuvolinik Thierry Breton.

Uues tegevusjuhendis on 40 nõuet ehk pea kaks korda enam kui eelnevas versioonis, ning näitajad, millega nende täitmist mõõta.

Kui eelnev versioon tugines eneseregulatsioonile, siis uus kehtestab suurimatele platvormidele, millel on ELis vähemalt 45 miljonit kasutajat, siduvad meetmed, mis on välja toodud digiteenuste õigusaktis (DSA).

Uue juhendi üks peamisi uuendusi on nõue, et reklaamiplatvormid ei teeniks tulu desinformatsiooni levitavatelt lehekülgedelt. «Platvormid ei tohiks saada desinfo levitamise eest ainsatki eurot,» ütles Breton.

Google'i emafirma Alphabet lubab näiteks blokeerida YouTube'is vandenõulise sisuga reklaamid ja kinnitada nende päritolu. Samuti lubatakse võidelda desinformatsiooni sisaldavate reklaamidega.

Tegevusjuhendi omaks võtnud firmad peavad kasutajatele ära märkima eksitava info ja sellest teada andma, samuti tuleb teha tihedamat koostööd faktikontrollijatega kõigis EL-i keeltes. Väljendusvabaduse põhimõtet järgides ei hakata aga desinformatsiooni kustutama, erinevalt ebaseaduslikust sisust.

Märksõnad
Tagasi üles