Päevatoimetaja:
Sander Silm

Vormsi vald kurdab viletsa laevaliikluse üle (4)

Copy
Parvlaev Reet Sviby sadamas.
Parvlaev Reet Sviby sadamas. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees / Scanpix

Vormsi vallajuhid tõdevad riigile saadetud pöördumises, et kohalikele elanikele elutähtsa praamiliikluse korraldus on allapoole arvestust – sõidugraafik on nende arvates liiga hõre ning piletimüügisüsteem kliendivaenulik.

«Soovime ühes transpordiameti ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga rääkida võimalustest Vormsi praamiühenduse tõhusamaks korraldamiseks. Saatsime sellel teemal teile ettepaneku kohtumiseks enam kui kuu aega tagasi, 26. aprillil käesoleval aastal. Kahjuks pole me veel vastust saanud. Seepärast proovime uuesti,» kirjutasid vallavanem Maris Jõgeva ja vallavolikogu esimees Jaak Kaabel.

Vedajaga AS Kihnu Veeteed on vallajuhtide teatel peetud kõnelusi. «Leppisime selle aasta varakevadel kokku, et edaspidi vaatame iga järgmise kuue kuu graafikud üle septembris ja veebruaris. Kokku oleme leppinud ka piirangutes raskeveokite laevale pääsuks suvehooajal. Mitmes teises küsimuses jääme aga omavahel kõneledes ummikusse,» tõdevad nad. 

Vald otsib lahendust eelkõige neljale teemale. Esiteks näevad nad vajadust sõidugraafikut täiendavate reisidega tihendada. «Liiniveoleping näeb ette graafiku tihendamise võimaluse, kuid senine kogemus on näidanud, et vedaja selleks võimalust ei näe, või siis ei saa me seda teha operatiivselt ja paindlikult. Sõidugraafiku tihendamine on aga saarelise elu korraldamisel tihti vajalik,» märgivad Jõgeva ja Kaabel. 

Eelmise lepingu kehtivuse viimastel aastatel anti Vormsi kogukonnale korduvalt lubadusi, et uue lepinguga saavad tekkinud kitsaskohad lahendatud. 2020. aasta kevad-suvel toimunud avaliku teenindamise otselepingute sõlmimise menetluses oli hinnapakkumuste küsimisel algselt tingimus, et vedaja peab teenuste pakkumisel arvestama vaid n-ö ühe meeskonna tööajamahuga.

«Menetluse käigus see piirav tingimus muudeti, sealhulgas pikendati pakkumuste esitamise tähtaega. Seega olid kõik pakkujad, s.h edukas pakkuja AS Kihnu Veeteed, teadlik muutunud teenuse mahust ja sellega kaasnenud lepingutingimuste sisust. Praktikas oleme jätkuvalt lepingule eelnevas ajas. Reiside arvu ühekordset või pikaajalist tõstmist välistavaks asjaoluks on vedaja jaoks n-ö ühe meeskonna tööaja piirang. Juba mitu aastat ei ole reiside või teki liinimeetrite osas vastanud pakkumine nõudlusele ja arvestades, et nõudlus iga aasta kasvab veelgi, ei ole realistlik olemasoleva reiside mahuga ilma Vormsi kogukonda ja kohalikku ettevõtlust kahjustamata jätkata,» väidavad vallajuhid. 

Piletitulu laekub alates 01.06.2021 kehtiva lepingu alusel reiside tellijale ja arvestades vedajale makstavat kehtivat reisitasu ei ole täiendavate reiside tellimine vallajuhtide sõnul suurema nõudluse ajal riigieelarvele kulu, vaid vähendab dotatsiooni koguvajadust.

Korrigeerimist vajavad ka piletimüügi tingimused. «Alates 01.06.2021 saab reisija osta pileti ainult konkreetsele reisile, kuid sellisel jäigal kujul piletimüük ei toimi ja ei ole kliendisõbralik. See on erinev näiteks tingimustest suursaarte liinidel. Üheks võimaluseks on, et sõiduki e-pilet (koos reisijatega) kehtib ka 25 tundi peale piletil märgitud reisi toimumist, aga ainult üldjärjekorrapiletina,» pakuvad vallajuhid. 

Kolmandaks ei ole saare püsielanikel kindlustunnet, et õhtuks autoga koju jõuavad. «Sviby-Rohuküla-Sviby liinil ületab nõudlus selgelt pakkumist. Vormsi kohaliku püsielaniku sõidukil peaks olema eelisjärjekord päeva viimasel reisil suunaga mandrilt koju. Selline lahendus vajab muudatust tüüptingimustes,» seisab pöördumises.

Viimaks vajab valla hinnangul parandamist ka tagasiside saamine reisijatelt ehk kliendirahulolu puudutav. «Meie arvates ei ole mõistlik praegune olukord, kus reisijate tagaside on suunatud ainult vedajale ja reiside tellijal puudub teenuse kasutajate poolne tagasiside teenuse kvaliteedi kohta, tellijal on piiratud infot teenuse olukorrast. Ka kohalik omavalitsus ei saa osa vedajale laekuvast tagasisidest,» seisab kirjas. 

«Samas ei saa öelda, et meieni tagasisidet olulisematest kitsaskohtadest ei ole jõudnud. Kuuleme parvlaevateenuse kasutajatelt tagasisidet pea iga päev. Näiteks kurdetakse palju piletimüügi IT-lahenduse üle. Täpsemalt, piletiostul juhtub, et ostja ostab pileti suunale või kellaajale, mida ta pole valinud. Tihti tuleb tal seepeale soetada ka uus pilet, sest näiteks sõidu suunda enam vahetada ei saa. Või selgub eksitus sadamas,» tõid vallajuhid näiteid kitsaskohtadest. 

«Palume võimalust kolmepoolseks kokkusaamiseks esimesel võimalusel, et saare vaatest vajadusi selgitada ja koos võimalusi kaaluda. Seejärel on meil lihtsam juba ühes vedajaga konkreetsematest lahendustest rääkida. Ühtlasi räägiks ka sellest, mis juhtus parvlaev Ormsö ristiemale lubatud soodustusega,» lõpetasid Jõgeva ja Kaabel pöördumise.

Tagasi üles