Petturid õngitsevad kliente üha jõulisemalt. Nii sai Postimehe lugeja telefoni sõnumi, kus teavitati konto sulgemisest ning jäädava blokeerimise vältimiseks kutsuti lingile klikkima.
Kurjamid õngitsevad kergeusklikke SEB nimel SMSi-ähvardustega
Kuna lugejal SEBga seost ei ole, kahtlustas ta kohe pettust.
Teine lugeja sai samuti SEB nimel sõnumid, kuid teatega, et tema saldo on negatiivne.
SEB Turbekeskuse turbejuht Kätlin Kukk tõdes, et saavad klientidelt teateid petturitega kokkupuutumisest iga päev. Õnneks ei ole valdaval enamikul juhtudest inimesed nende petturite ohvriks langenud.
Pettustest on enam levinud andmepüük e-kirja teel ehk saadetakse e-kiri, mis oleks justkui pangalt.
Ka antud juhul on tegemist pettusega, kuid mitte uuega, tegu on andmepüügiga SMSi teel. Kukk selgitas, et SMSide sisu on ajas pidevalt muutuv, peamiselt hoiatatakse SMSi saajat konto blokeerimise eest.
«Tasuks meeles pidada, et petu-SMS sisaldab alati klikatavat linki. Sinna lingile palume mitte klikkida,» toonitas Kukk. Lingi kaudu küsitakse tavaliselt erinevaid andmeid, näiteks internetipanga kasutajatunnuseid ja koode või kaardi andmed. Nende andmete sisestamisel saavad selle info petturid, kellel on võimalik nende andmetega ohvri internetipanka siseneda ja seal oma äranägemise järgi toimetada.
SEB soovitused õngitsuskirjade ja -sõnumite eest kaitsmiseks
- Ärge kiirustage linkidele klõpsamise ega failide allalaadimisega.
- Vaadake, kas sõnum on korrektne või sisaldab õigekirja- ja loogikavigu.
- Võtke aega, et süveneda, kellelt kiri või sõnum tuli.
- Kui teilt paroole küsitakse, olge eriti ettevaatlik, sest pank ei palu kunagi avaldada detailseid andmeid ega paroole e-kirja ega sõnumi teel.
- Kustutage e-kiri või SMS, mille saatja on teile tundmatu.
- Kui kahtlustate, et tegu võib olla pettusega, siis tuleks saadetud infot kontrollida kas sisenedes turvaliselt läbi kodulehe internetipanka või võttes pangaga ühendust telefoni teel. Selliselt saate ka üle täpsustada, kas tegemist võis olla pettusega.
- Kuna SMSid jõuavad ka laste ja eakamate inimeste mobiiltelefonidele, siis on oluline rääkida pettustest enda lähedastega, et tõsta teadlikkust ja hoida neid pettuse ohvriks langemise eest.