Venemaa suurimal naftakompaniil ei jätku Indiasse müümiseks toodangut

Carl-Robert Puhm
, majandusajakirjanik
Copy
Rosnefti logo.
Rosnefti logo. Foto: Maxim Shemetov/Scanpix

Venemaa suurim naftafirma Rosneft hoidub uute lepingute sõlmimist kahe India rafineerimistehasega, teatasid kolm asjaga kursis olevat allikat Reutersile.

India rafineerimistehased on pärast Ukraina sõja algust ostnud odavat Venemaa naftat, mida Lääne ettevõtted pole soovinud.

Siiani on Rosneft püsilepingu sõlminud aga ainult India riikliku naftafirma Indian Oil Corporationiga, kes saab Venemaalt kuus 6 miljonit barrelit toornaftat ja omab võimalust täiendavalt 3 miljoni barreli soetamiseks.

Kuuekuuliste tarnelepingute sõlmimisest Rosneftiga on huvitatud ka India rafineerimisettevõtted Bharat Petroleum Corp (BPCL) ja Hindustan Petroleum (HPCL), kuid need pakkumised on Vene naftahiid tagasi lükanud, ütlesid allikad. «Rosneft ei ole HPCLi ja BPCLiga lepingu sõlmimisest huvitatud. Nad ütlevad, et neil pole mahte,» ütles üks Reutersi allikatest.

Reutersi teatel on Rosnefti huvipuudus märk sellest, et Venemaal on õnnestunud jätkata nafta eksportimist, hoolimata lääneriikide pingutustest Moskva tulusid vähendada.

Uute tähtajaliste tarnelepingute puudumine Rosneftiga võib sundida India ettevõtteid ostma toornaftat hetketuru hindadega. Ka tuleb Indiast signaale, et Vene naftat ei saa enam soetada selliste allahindlustega nagu varem. 

«Varem pakuti häid allahindlusi, kuid enam mitte. Pakkumisi on vähendatud ja allahindlused ei ole enam nii head, kuna veohinnad ja laevade kindlustamisega seotud kulud on tõusnud,» ütles üks ​​allikas.

Vene naftast ilma jäänud India rafineerimistehased jätkavad siiski enda tootmismahtude suurendamist turgudelt soetatava naftaga. Samuti võivad HPCL ja BPCL saada juulis Venemaalt umbes 1–2 miljonit barrelit toornaftat, kirjutab Reuters.

Naftaoste Venemaalt on aga suurendanud ka Hiina. Nelja kaupleja sõnul tarnib Rosneft sel kuul Hiina energeetikafirma Sinopeci kaubandusdivisjonile 6,66 miljonit barrelit toornaftat. 

Euroopa Liit, kes koos Suurbritannia ja USAga domineerib rahvusvahelist merendusturgu, teeb aga jätkuvalt pingutusi Venemaa naftaekspordi pidurdamiseks. Eelmisel nädalal keelas EL Venemaa naftat transportivate laevade kindlustamise. Olemasolevatest lepingutest väljumiseks anti ettevõtetele kuus kuud üleminekuaega.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles