Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Nördinud Alexela klient: ma ei taha telefoni enam vastu võttagi, sest tean, mis sealt tuleb! (2)

Copy
Elekter
Elekter Foto: Toomas Huik

Kiirelt tõusnud elektrihinnad on viinud osa kliente teenusepakkujate surve alla.

Eelmise aasta sügisel sõlmis Martin – nagu ka viimastel aastatel – võrdsete osamaksetega elektripaketi Alexelaga. Kuu hind: 63 eurot. Selle paketi puhul lepitakse teenusepakkujaga hinnas kokku nõnda, et suvekuudel maksab klient rohkem kui tegelik tarbimine on ja see aitab talvekuude kõrgemaid arveid kompenseerida. Kui inimene maksab perioodi vältel vähem, kui on tegelik tarbimine, kergitatakse lihtsalt järgmisel lepinguperioodil makse hinda.

Kõik oli hästi kuni detsembrini, mil elektri hind rekordeid lööma hakkas. Martini arve oli ikka 63 eurot, aga arve pealt oli näha, et tegelikult läinuks elekter maksma 650 eurot – Martini sõnul pole tal elus nii suurt arvet olnud. «Ma hakkasingi alates aasta algusest Alexelale oma arvest mitusada eurot suuremaid ettemakseid tegema.  Hakkasin  lepingus toodud summa asemel ise kandma Alexelale paarsada eurot, et miinust vähendada,» ütles Martin, kellel on kõikide tehingute kohta andmed olemas.

Siis aga sai ta nädalapäevad tagasi Alexelast kõne: «Öeldi, et mul on miinus. Mina vastu, et vaata, ma olen ju teinud suuremaid makseid, see miinus ei saa nii suur olla. Sellepeale vaatas helistaja kuskilt mujalt järele ja leidis maksed üles. Leppisime telefonis temaga kokku, et see kuu kannan veel lisaks 200 eurot peale ja järgmise kuul 500 lisaks ning seejärel muutub mu kuumakse 63 eurolt 100 euro peale.»

Mõni päev hiljem sai Martin aga kirja Alexelast: «Öeldi, et mul on võlg, maksku ma kohe kõik 1100 eurot ära või nüüd iga kuu 320 eurot või muidu võivad nad ka ühepoolselt lepingu üles öelda. Tegelikult on hetkel ettemaks ja võlgnevus on 1100 eurot,» rääkis Martin. Ta kirjutas Alexelale vastu, et ma alles paar päeva tagasi tegin teiega ju kokkuleppe – aga Alexela ütles, et tema ei tea sellest midagi. Lõpuks läks nii, et telefonis jõuti kokkuleppele. «Hetkel veel uut arvet pole saanud ja ei tea mis on järgmise kuu makse suurus, kas 280 või 380,» ütles Martin.

Martinis tekitab Alexela suhtumine nördimust. «Ma saan aru, et nad peavad äri tegema. Aga kui nad pakuvad seda võrdsete osamaksete teenust, siis võiksidki nad oma tingimustest kinni pidada. Mind häirib just see suhtumine: olen neile vabatahtlikult teinud pikalt ettemakseid, aga miskipärast nad ei taha neid näha. Eelmisel aastal tegi tuttav 1000 euro ulatuses ettemakseid, mida siis ka kohe üles ei leitud – nii ei saa. Üks mu tuttav on Soomes – ütleb, et ei hakkagi Alexela kõnedele vastama, ta teab, mis sealt tuleb,» ütles Martin. Ta ei mõista, miks peaks just nüüd, vastu suve, tema maksed suurenema, kui sügisel leping nagunii muutmisele läheb – arved nii suured ei tule ning ta pakuks lihtsalt Alexelale tasuta krediiti.

Alexela pole ainus teenusepakkuja, kes kõrgete elektrihindade ajal on püüdnud võrdsete osamaksete paketist vabaneda: näiteks Eesti Energial sellist teenust enam ei olegi.

Tarbijakaitseametist öeldi üldiselt, et kuumaksete muutmist ja lepingu lõpetamist reguleerivad elektrilepingu tingimused. «Tavapäraselt on selliste pakettide puhul elektrimüüjal õigus muuta kuumakse suurust perioodi kestel siis, kui tegelik tarbimine võrreldes prognoositud tarbimisega ületab teatud protsendi. Soovitame tarbijal vajadusel küsida muudatuste õiguslike aluste kohta täpsustavat teavet elektrimüüjalt ja kui elektrimüüja vastus ei rahulda, siis pöörduda TTJA poole,» öeldi ametist.

Alexela tootejuht Martin Müürisepp kinnitab, et elektrit kellelgi erimeelsuste pärast välja lülitama ei hakata. «Alexela on ettevõttena oma suhtluses alati lahendustele orienteeritud. Küsimuses mainitud elektri väljalülitamine saab juhtuda äärmuslikul juhul, kui kliendil tekib maksejõuetus. Reaalses elus lõpetab Alexela elektrimüügi lepingu ning klient liigub üldteenusele.»

«Sellest kirjeldusest on kahjuks hästi näha, kuidas pahatahtlikud linnalegendid tekivad – «elektri väljalülitamine», «survestamine», «kästakse». Tuleb aru saada, et elektri edasimüüjana ei ole Alexelal kohe kuidagi võimalik mingisugust «nuppu» vajutada elektri väljalülitamiseks. Elektri väljalülitamine, nagu öeldud, on äärmuslik meede ja väljalülitamist, kui üldse, saab teha võrguettevõte. Aga klientidega heas koostöös leitakse ikka võimalik sobiv lahendus mõlemale poolele ja elektri väljalülitamine vast jääb ikka kasutusele võtmata,» ütles Müürisepp.

Mis puudutab ühtlaste osamaksete paketti, ütles Müürisepp: «Me saame muuta lepingust tulenevalt osamakse suurust, kuid kindlasti mitte elektripaketi hinda. Ehk siis Alexelal on lepingust tulenev õigus osamakset ühepoolselt muuta perioodi keskel, kui prognooskulu ja tegeliku kulu vahe ületab 20 protsenti. Juhul kui kliendil tekib hinnaperioodi jooksul võlgnevus, siis suhtleme kliendiga ja leiame koostöös lahenduse. Võtame seda arvesse järgmise hinnaperioodi osamakse arvutamisel, et ta korraga suurt summat ei peaks tasuma.»

Martin Müürisepp: kuidas ühtlaste osamaksete pakett töötab

Paketi ülesehitus arvestab, et elektritarbimine ja hind on sügis- ja talveperioodil kõrgem kui suvel. Eelnevate perioodide tarbimiste pealt arvestatakse kuu keskmine kulu ennustatava MWh hinda arvestades. Kui kliendi aastane tarbimine on ennustusest suurem, siis tekib kliendil tasandusjääki miinus ning järgmine periood on kliendil selle võrra osamakse suurem. Kui tarbimine on väiksem, siis tekib kliendil ettemaks ja makse on väiksem.

Eelnevatel aastatel on ühtlaste osamaksete pakett soodustanud kliendil kulusid ajatada ühtlaselt, kuid viimase 9 kuuga toimunud kiire ja hüppeline hinnatõus on sama tarbimise juures tõstnud oluliselt elektriarveid. Sellest hüppelisest hinnatõusust, mida me kõik tarbijatena kogenud oleme, on osa klientidele hakanud kogunema puudujääk.

Märksõnad

Tagasi üles