Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Lennuühendus Hiiumaaga ähvardab katkeda enne suurt suve

Copy
Transaviabaltika lennuk võtmas reisijaid peale Kärdla lennuväljal.
Transaviabaltika lennuk võtmas reisijaid peale Kärdla lennuväljal. Foto: Eero Vabamägi

Kärdla-Tallinna vahel lennureise tegev Leedu lennukompanii Transaviabaltika on lõpetanud piletite müügi ja tühistab ettemüüdud reise, sest pole saanud riigiga kokkuleppele kulude kompenseerimises.

Kultuuriprodutsent ja Nargenfestivali korraldaja Kadri Tikerpuu sai ebameeldiva üllatuse, kui üritas osta lennupileteid juunikuu töösõitudeks kodusaarelt Hiiumaalt Tallinnasse. Piletimüügi süsteem teatas, et pärast 16. juunit on kõik piletid saarele ja saarelt pealinna välja müüdud.

«Proovisin muid päevi, ikka sama lugu. Tegin kõned, kuhu vaja ja selgus tõde: praegune vedaja tahab kütusehindade tõusu tõttu lepingut muuta, aga läbirääkimised riigiga olla ummikus,» ütles Tikerpuu.

Varem pileti ostnud klientidele saatis lennufirma SMSi, mis teatas: «Vastavalt Euroopa Parlamendi ja Noukogu maeruse (EU) nr 261/2004 Artikkel V teatame, et Teie 17.06.2022 toimuva pidav lend KTB676 on tuhistatud ning piletiraha tagastatakse arveldusarvele, millelt piletiost sooritati. Alternatiivse reisivoimalusena soovitame kasutada praami.»

«See doteeritud praam on ka nii kallis, et kui ma 44 eurole, mis sisaldas praamipiletit mulle ja autole, kütuse juurde liidan, siis ei suuda seda maanteepikendust siin riigis kinni maksta,» ütles Tikerpuu. «Mõtlesin, et panen kuus eurot juurde ja lendan, aga vot ei lenda midagi.»

See doteeritud praam on ka nii kallis, et kui ma 44 eurole, mis sisaldas praamipiletit mulle ja autole, kütuse juurde liidan, siis ei suuda seda maanteepikendust siin riigis kinni maksta.

Kadri Tikerpuu

Tippaegadel rakendatakse praamipiletitele juurdehindlust ja nii tuligi nädalavahetuse edasi-tagasi reisi hinnaks Tikerpuul 44 eurot. Lennukiga edasi-tagasi sõit maksis seni 50 eurot.

Tikerpuu sõnul pole Hiiumaa mingi asumaa, vaid inimesed elavad seal ja peavad saama liikuda, mistõttu ootab ta riigilt kiiret lahendust ja saatis sellesisulise avaliku kirja ka majandus- ja taristuminister Taavi Aasale.

Leedu ettevõte Transaviabaltika opereerib Let L-410 Turbolet ja BAe Jetstream-31/32 tüüpi õhusõidukitega Soomes ja Eestis.
Leedu ettevõte Transaviabaltika opereerib Let L-410 Turbolet ja BAe Jetstream-31/32 tüüpi õhusõidukitega Soomes ja Eestis. Foto: Anna Zvereva / Wikimedia Commons

Lepingupartnerit pole hoiatatud

Transpordiameti ühistranspordi osakonna juhataja Mihkel Mäekeri sõnul tuli lennufirma käitumine neile kui lepingupartnerile täieliku üllatusena. Lepingupartner Transaviabaltika ei ole neid varem teavitanud ei lepingu ülesütlemisest, sellest taganemisest ega ka reiside ärajätmisest.

«Me peame algatama lepingu rikkumise menetluse,» tõdes Mäeker, kes asjast teada saades organiseeris kiire kohtumise lennufirma esindajatega uue nädala alguseks.

Mäekeri kinnitusel on nad olnud lennufirmaga suhtluses ning juttu on olnud kulude kompensatsioonist. See ei puuduta kütuse hinnatõusu, sest kütuse hinnatõusu kompensatsioon on lepingus sees, vaid lennuvedaja soovib ka muude kulude, nagu lennukite hoolduse ja remondi kompensatsiooni.

«Meie seisukoht on, et lepingut sõlmides ei saa eeldada, et hinnad tulevikus ei tõuse ja küsimus on, kes selle kallinemise riski siis enda kanda peab võtma, kas lennuettevõte või meie,» selgitas Mäeker.

Omavalitsus vaatab kõrvalt

Hiiumaa vallavanem Hergo Tasuja sai esimese teate lennupiletite müügi peatamisest sel teisipäeval. «Minu teada see seis selline pole, et ettevõte kotte kokku pakiks,» ütles Tasuja. «Ma ei arva, et oleks ohtu, et lennuühendus ära jääb, aga ma saan aru, et lennuettevõte on hädas.»

Lepingut sõlmides ei saa eeldada, et hinnad tulevikus ei tõuse ja küsimus on, kes selle kallinemise riski siis enda kanda peab võtma, kas lennuettevõte või meie.

Mihkel Mäeker

Samas ei osanud Tasuja anda seletust lennuettevõtja käitumisele ettemüüdud reiside tühistamisel ja piletiraha ostjatele tagasikandmisel. «Meie jaoks on lennuühendus väga oluline ja selliste lepingute juures võiks omavalitsus olla ka üheks osapooleks,» ütles Tasuja. «Täna ei ole kohalik omavalitsus sama laua ääres ega samas infoväljas, vaid saab infot viivitusega.»

Tikerpuu sõnul on olukord sõge. «Eelmisel suvel võeti hiidlastelt kahest suurest laevast üks ära ja pandi Saaremaale sõitma, sel aastal keset suve ähvardab lennuliiklus katkeda, meisse suhtutakse nagu lollidesse,» märkis ta. «Ma saan ise ka endale mõne soodsa nipi anda Hiiumaale minekuks (mu kodu on seal): õpi ujuma – tasuta; mine mehele – saaksid jagada kulusid.»

Leedu lennufirmalt ei õnnestunud kommentaare saada ja Saarte Lennuliinide siinne infotelefon oli samuti välja lülitatud.

Tagasi üles