Autovedajad hoiatavad, et kuna Ukraina rekajuhid on minemas tagasi kodumaale, Venemaa ja Valgevene juhtidel aga lõppeb õigus Eestis töötada, tuleb leida juurde kuni 2000 uut juhti – see on aga praktiliselt veerand kõigist rekajuhtidest, kes Eestis üldse on.
Eesti võib peagi kaotada veerandi rekajuhtidest, uusi otsitakse juba Afganistanist (9)
Välisminister Eva-Maria Liimetsale saadetud kirjas palub Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon (ERAA) mõelda sellele, kas Valgevene juhtide töötamise õigust ei saaks pikendada.
Eesti ettevõtted kasutavad rahvusvahelistel autovedudel hinnanguliselt ligikaudu 8000 veoautot ning samas suurusjärgus on ka autojuhtide arv. Võõrtöölistest autojuhtidest 1200 on aga Ukraina kodanikud ning 400 Venemaa ja 400 Valgevene kodanikud.
«Paljud Ukraina juhid on lahkunud kodumaale, nende asemele on vaja uued leida, lisaks on peatatud Venemaa ja Valgevene juhtide viisade ja töölubade pikendamine, rääkimata uute juhtide tööle võtmise võimalikkusest,» kirjutas ERAA.
Vedajate väitel on näiteks Lätis ja Poolas võimalik vähemalt Valgevene juhtide töölevõtmine. «Antud piiranguga kahjustab Eesti riik oma ettevõtete tegevust ja konkurentsivõimet, kes on teinud märkimisväärseid kulutusi juhtide väljaõpetamiseks ja töölevõtmiseks, kuid on sunnitud nüüd nendest loobuma ning asuma otsima ja koolitama taas uusi juhte, samal ajal kui seni töötanud ja kogemustega juhid lähevad tööle naaberriikide konkurentidest ettevõtetesse,» leiab ERAA.
Otsingutega jõutud eksootilistesse riikidesse
Lisaks kodumaale lahkuvatele Ukraina juhtidele lõppevad järgneva poole aasta jooksul 400 Valgevene ja 400 Venemaa autojuhtide viisad ja lühiajalise töötamise registreeringud (LTRid), seega on ERAA sõnul potentsiaalselt tegu ligi 2000 autojuhiga, kelle asemele tuleb uued leida.
Autojuhtide otsingul on vedajad jõudnud juba kaugematesse ja eksootilisematesse riikidesse nagu Usbekistan, Tadžikistan, Afganistani, India. «Arusaadavalt võtab nendest riikidest pärit juhtide leidmine, koolitamine ja kohanemine oluliselt rohkem aega ja ressursse ning tulemus ei pruugi kujuneda alati ootuspäraseks,» märgib ERAA.
«27. mail välisministeeriumi äridiplomaatia kohtumise järgsel vestlusel tõstatasime küsimuse sanktsioonide erinevast tõlgendamisest ja rakendamisest EL liikmesriikides ning naaberriikide erisustest Valgevene kodanikest autojuhtidele viisade ja LTRide väljastamisel ning pikendamisel. Saime aru ja jäime lootma, et olete valmis Valgevene kodanike puhul kaaluma erisuse lubamist sarnaselt mainitud teistele ELi riikidele,» krjutab ERAA ja teeb ettepaneku lubada Valgevene kodanikest autojuhtidele Eesti ettevõtetes töötamiseks vajalike dokumentide (viisa, LTR) väljastamine ja pikendamine.
«Juhime veel tähelepanu, et sanktsioonide ühesugune tõlgendamine ja rakendamine on võrdsete konkurentsitingimuste tagamiseks ülioluline, samal ajal ei ole mõistlik lisaks ühistele sanktsioonidele ise täiendavalt lisasanktsioone kehtestada, sellega karistatakse ja pannakse halvemasse konkurentsipositsiooni oma riigi ettevõtted,» märgivad vedajad.