Operaili juhatuse esimehe Raul Toomsalu sõnul on ettevõte Venemaalt ja Valgevenest lähetatud kaupade kadumise tõttu kaotanud 80 protsenti oma kaubamahtudest.
Karm kukkumine: Operail on sanktsioonide tõttu kaotanud 80 protsenti kaubamahtudest (1)
«Majanduslikult on olukord seega enam kui tõsine, kuid me toetame Euroopa Liitu ja Ukrainat sellest hoolimata ja järgime absoluutselt kõiki sanktsioone,» ütles Toomsalu BNSile.
Toomsalu selgitas, et Operail tegeleb aktiivselt Venemaast sõltumatute kaubavedude arendamisega. «Merevaigurongi ehk Muuga–Kaunas–Muuga kaubarongi käimalükkamisega oleme lõpusirgel: poolhaagiste veoks mõeldud vagunid on sisuliselt olemas, hinnad on kooskõlastatud ning graafik paigas. Projekti eesmärk on tuua Põhja- ja Lääne-Euroopa vaheline kaubavedu raudteele. Arvame, et esimene Merevaigurong stardib sel suvel ning hakkab sõitma kaks korda nädalas,» märkis ta.
Hästi läheb Operaili juhi sõnul ka ettevõtte siseriiklikul multimodaalsel ehk erinevaid veoliike kombineerival projektil. «Lisaks raudteeveole korraldame kliendi jaoks ise ära ka kauba autotranspordi raudteeni. Eesmärk on, et kaup liiguks võimalikult pika maa raudteel ja nii vähe kui võimalik maanteel, kuna raudteetransport on märkimisväärselt keskkonnasõbralikum ja ohutum. Keegi ei taha sõita maanteel pikkade veokite vahel,» märkis ta.
Hoogu antakse veduriehitusele
Samuti tegeleb Operail Tapa depoos vedurite ehitusega: praegu on katsesõitude faasis Eestis ehitatud Baltimaade esimene veeldatud maagaasil (LNG) sõitev liinivedur ning plaanis on vesinikveduri ehitus. «Oma nii-öelda lipulaeva, moderniseeritud C30-M manööverveduriga oleme aga kohe-kohe jõudmas Soome raudteele,» lisas Toomsalu.
Operaili tütarfirma Operail Leasing tegeleb vagunirendiäriga ning ettevõttel puuduvad Toomsalu kinnitusel nii otseselt kui ka kaudselt Venemaa ja Valgevene kliendid ning kõik vagunid on renditud Euroopa ettevõtetele. Kõige enam vaguneid, ligikaudu 30 protsenti, on Eesti klientide kasutuses. Järgnevad ligi 30 protsendiga Leedu kliendid, 20 protsendiga Ukraina kliendid ja umbes 15 protsendiga Saksamaa kliendid.
Toomsalu sõnul ei vasta tõele ka info, et kuigi vagunid ei ole renditud Venemaa ettevõtetele, viibivad need siiski Venemaal ja teenivad Venemaa huve. «Meie vagunid töötavad praegu näiteks Eestis, Lätis, Leedus, Soomes, Ukrainas, Kasahstanis, Türkmenistanis, Usbekistanis, Tadžikistanis, Mongoolias, Hiinas. Geograafia tõttu viibib osa vagunitest ajutiselt ka Venemaal, sest vaguneid kasutatakse rahvusvahelisteks vedudeks ühest riigist teise. Vagunite liikuvuse tõttu on täpseid arvusid keerukas öelda, kuid hetkeseisuga on Venemaal umbes 5 protsenti ja Valgevenes umbes 3 protsenti vagunitest,» ütles ta.
Osa vaguneid Ukrainas kinni
Kuna vagunirendiäri ei ole Venemaaga seotud, läheb ettevõttel Toomsalu sõnul üsna hästi ka praeguses muutunud geopoliitilises olukorras. «Murekohaks on hoopis umbes 400 Ukrainas kinni olevat vagunit. Mõtleme kaasa, kuidas neid vaguneid Ukraina heaks ära kasutada,» lisas Toomsalu.
AS Operail on 100 protsenti riigile kuuluv äriühing, mille tegevusaladeks on raudtee kaubaveod, veeremi rent ja hooldus. Aprilli lõpus ütles peaminister Kaja Kallas, et valitsus andis riigi osalusega ettevõttetele, sealhulgas Operailile ja Eesti Raudteele, suunise väljuda Venemaa ja Valgevenega seotud äritegevusest ning leida uusi ärimudeleid.