Energiakulu optimeerimine, keskkonnahoid ja e-poe pandikotid: selgusid Negavati seekordsed võitjad

PM Majandus
Copy
Negavatt 2022 võitjad.
Negavatt 2022 võitjad. Foto: Kadri Erlenheim.

Keskkonnainvesteeringute Keskuse (KIK) roheideede konkursi Negavatt 10 000-eurose peaauhinna sai spaakeskuste energiakulu optimeerimisega tegelev Heatsync. Teisele kohale mõeldud 5000 eurot viis koju RoheVaim, kes loob keskkonnahoidlikke õppematerjale intellektipuudega inimestele. Kolmas koht ja 3000 eurot kuulub e-toidupoode pandikottidega varustavale BAUNile.

KIKi juhataja ja žüriiliikme Andrus Treieri sõnul oli sel hooajal finalistide tase ühtlaselt kõrge ja valiku tegemine raske. «Esikolmiku valikul sai otsustavaks eelkõige mõjusus, teema olulisus ühiskonnas ja ka meeskonna motivatsioon idee ellu viia,» kommenteeris esikolmikut Treier.

Negavati IX hooaja võitja on Heatsync, kes pakub spaakeskustele võimalust energiat kokku hoida. Mõõdistamiste kaudu luuakse terviklik virtuaalne mudel, mille põhjal saab leida kõige optimaalsemad energiasäästukohad. Üheks energiasäästumeetodiks on sooja õhu uuesti kasutamine - spaakeskuste soe õhk liigub ventilatsiooni kaudu välja, süsteemide abil püütakse see kinni ja suunatakse spaakeskusesse tagasi näiteks basseini- või dušivee kütmiseks. Veekeskuse energiaga varustamisele kulub aastas ligi 1 miljon eurot, kuid Heatsynci soovitusi rakendades on võimalik kuni 15% energiakulust kokku hoida.

Teise koha saavutanud RoheVaim loob ressursside säästmist ja looduskeskkonna hoidmist käsitlevaid õppematerjale ja töötubasid intellektipuudega inimestele. RoheVaim korraldab oma sihtgrupile praktilisi ja tegevusi täis õppepäevi ja koolitusi, teadmiste kinnistamiseks kasutatakse õppematerjale. Esimene koolitus on juba näidanud positiivset mõju koolitusel osalenute käitumisharjumustele.

Žüriiliikme ja Põhjamaade Ministrite Nõukogu Eesti esinduse kestliku arengu nõuniku Madis Tilga sõnul on RoheVaimu idee selline, millele Põhjamaades ja ka mujal Euroopas on seni vähe mõeldud. «RoheVaimu koolitused ja õppematerjalid kaasavad sihtgrupi, kellele tegelikult ei ole rohepöördest rääkides tähelepanu pööratud. Ühiskonna sidusust arvestades on väga tähtis, et ka intellektipuudega inimesed oleksid kaasatud ja kursis oluliste teemadega,» lisab Tilga.

Kolmandale kohale tulnud BAUN tegeleb e-poodidele pandikoti lahenduse väljatöötamisega. Hetkel kulub Eestis e-kaubandusest tellitava toidukauba transpordile aastas 35 miljonit ühekordset kile- või paberkotti. BAUNi pandikotid on valmistatud rPET plastikust ja kotte saab korduvalt kasutada umbes 200 korda. Toitu koju tellides peab tarbija maksma toidupoe tellimusele lisaks ühekordse pandisumma, mille saab kottide tagastamisel tagasi. Antud teenus on väga oodatud, seda näitab ka meeskonna esimene pilootprojekt e-Selveris, kus BAUN pandikotte testivad juba umbes 300 klienti.

«BAUN võitis žürii poolehoiu sellega, et meeskonnal on väga konkreetne idee, mida nad on proovinud tublisti juba ellu viia,» sõnas žüriiliige ja slow.ee rajaja Helen Puistaja. „Usume, et väikese abiga saavad nad veelgi enam oma ideed ellu viia ja meie kõigi toidu tarbimist jätkusuutlikumaks muuta. Lisaks on ideel potentsiaal püüda lisaks roheliselt mõtlejatele neid, kes on tüdinud toidutellimustest kogunenud paber- ja kilekottidest,“ lisas Puistaja.

Prototroni auhind läks Heatsyncile, Teaduspark Tehnopoli auhinnad läksid Heatsyncile ja Mercadole, Tallinna Loomeinkubaator valis lemmikuks Säre, Tartu Loomemajanduskeskus meeskonna UHA smuuti, Luminor Eesti ja Balbiino andsid eriauhinna SorDyle, Põhjamaade Ministrite Nõukogu lemmik oli Drycycle ning Cleantech Estonia ja KIKi töötajate lemmikuks oli ReStailit.

Superfinaalis olid võistlustules:

BAUN soovib vähendada ühekordsete ostukottide kasutust ning luua võimaluse e-poodides toidukaupa kätte saada taaskasutatavates pandikottides.

Drycycle toodab Eesti diivani- ja telgitööstuse ülejääkidest jalgratta sadulakotte ning märgumatuid sadulakatteid.

Heatsync aitab spaakeskustel energiakasutust optimeerida kogudes andmeid sisekliima- ja energiaarvutuste tegemiseks.

Mercado toob asukohapõhise telefonirakendusega kokku väiketaluniku ja kliendi võimalikult personaalseks kaubavahetuseks.

ReStailit pakub võimalust rentida stilisti poolt komplekteeritud kasutatud rõivaid, mis vastavat just kliendi suurusele ja maitsele.

Rohevaim loob ressursside säästmist ja looduskeskkonna hoidmist käsitlevaid õppematerjale ja töötubasid intellektipuudega inimestele.

SorDy rakenduses pakendit skaneerides saab nõu, kuidas kindlat liiki pakendit sorteerida ning kuhu see viia.

Säre tooteks on lasteriided, mida saab vastavalt kasvule reguleerida ning seetõttu sama rõivast kasutada kogu lapse esimese eluaasta jooksul.

UHA smuuti soovib toota toiteväärtuslikke sügavkülmutatud smuutisegusid, mis on pakendatud keskkonnateadlikult.

Orienteeruv ajakava:

14.00 Superfinaali avamine

Esitluste I plokk:

14.30 Drycycle

14.45 SorDy

15.00 UHA smuuti

15.15 Heatsync

15.30 Paus

Esitluste II plokk:

16.00 BAUN

16.15 Säre

16.30 Mercado

16.45 Rohevaim

17.00 REstailit

17.15 Paus

18.00 Auhinnatseremoonia

Päeva juhib ajakirjanik Kristo Elias. Võitjad kuulutatakse välja kell 18.00. Esimene koht saab 10 000, teine 5000 ja kolmas 3000 eurot oma roheidee elluviimiseks. Lisaks eriauhinnad konkursi partneritelt.

Negavati žüriisse kuuluvad KIKi juhataja Andrus Treier, Riigikantselei rohepoliitika koordinaator Kristi Klaas, Põhjamaade Ministrite Nõukogu Eesti esinduse kestliku arengu nõunik Madis Tilga, Teaduspargi Tehnopol rohetehnoloogia valdkonnajuht Ragmar Saksing ja slow.ee teadliku elustiili nõustaja Helen Puistaja.

Negavatt on Keskkonnainvesteeringute Keskuse & Keskkonnaministeeriumi poolt ellu kutsutud roheideede konkurss noortele vanuses 18 -30. Konkursile laekus sel hooajal 41 keskkonnasäästlikku ideed, millest 20 pääses konkursi järgmisesse etappi. Neist parimad üheksa pälvisid edasipääsu finaali.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles