Sisuturundus
ROI keskkonnasõbralikud ärikingitused ja firmariided on loodusega tasakaalus
Kuidas on aastatega kerkinud kingituste juures vastutustundlikkusele mõtlemine? Kui palju seda küsitakse, kas inimesed peavad seda väärtuseks?
Roi omab kogemusi reklaamkingituste valdkonnas juba 30 aastat. Selle ajaga on firmakinkide tähendus ja eesmärk oluliselt muutunud. Näiteks 20 aastat tagasi ei olnud kliendi jaoks oluline, mis materjalist olid tehtud pastapliiatsid, mis kõlbasid ainult jagamiseks, mitte kirjutamiseks. Või kes õmbles need soodsad T-särgid, mis pärast esimest pesu lagunesid. Lisaks kuulusid tol ajal tootevalikusse asjad, mis olidki “nänn” selle sõna kõige otsesemas tähenduses. Kliendid soovisid esemeid, mida sai lihtsalt jagada ja millele sai oma ettevõtte logo peale panna. Sellegipoolest tootena ei omanud need hiljem mitte mingit väärtust ega leidnud kasutamist.
Kogu maailma valusalt puudutavat prügiprobleemi ja sellega kaasnevat saab leevendada vähema tarbimisega. Kuna see teema on vägagi oluline ja aktuaalne igal elualal, siis on see jõudnud ka reklaamkingituste valdkonda. Maailma kaubandusvõrgus on palju sellist, mida me tegelikult ei vaja. See puudutab ka firmameeneid, mida valides tasuks mõelda ökoloogilisuse ja keskkonnasäästu peale. Nende põhimõtete järgi valitud firmakingitus jutustab lugu sellest, et ettevõttes hoolitakse keskkonnast ning mõeldakse tulevaste põlvkondade peale.
Kui palju rõhuvad sellele tootjad?
Keskkonnale mõtlevate tehaste ja toodete osakaal suureneb pidevalt. Valime hoolega oma koostööpartnereid, kelle tootmisprotsessid on kontrollitud taustaga. Eelistame alati Euroopas valmistatud tooteid, mis lühendab tarneaegu ja vähendab seeläbi transpordiga seonduvat ökoloogist jalajälge.
Ühtlasi harime iseend, et olla teadlikumad toodetest ja materjalidest, mis on sõbralikumad meie loodusele või milliseid tasuks kindlasti vältida. Oleme läinud nende teemaga rohkem süvitsi, et mitte olla pealiskaudsed. Nimelt meiegi valdkonnas on väga palju rohepesu ja pahatihti nõuab see palju tööd, et tootjast päriselt aru saada, kui tõene nende “roheteemaline” reklaam on. Tahame olla igas etapis targemad ja teha jätkusuutlikke otsuseid. Seeläbi suuname ka oma kliente tegema valikuid, mis on loodusega tasakaalus.
Miks peaks üks ettevõte mõtlema äri- ja reklaamkinkide tellimisel keskkonnasõbralikkusele, mida see ettevõtte kohta näitab?
Esimene samm, mida ettevõtted teha saavad, on kaardistada oma mõju keskkonnale ja omandada ökosõbralikud harjumused äritasandil. Selleks on erinevaid põhjuseid, alustades praktilisematest ja lõpetades sotsiaalse vastutustundega. Näiteks võib tuua investorid, eelistavad panustada ettevõtlusesse, mis järgib tulevikku vaadates keskkonnasäästlikkuse printsiipe. Lisaks on oluline ka kuvand klientide ja partnerite silmis ning ka töötajate rahuolu tõus, kuna kujundatakse välja ettevõtte hoiakuid ja üldist kultuuri.
Nende põhimõtete järgi valitud firmakingitus jutustab lugu sellest, et ettevõttes hoolitakse keskkonnast ning mõeldakse ka tulevaste põlvede peale.
Millised on keskkonnasõbralikud kingitused?
Üks viis, kuidas üleliigset prügi vähendada, eriti plastikust prügi, on valida tooted, mis on tehtud taastöödeldud materjalidest. Need vajavad uute toodete loomiseks vähem energiat kui tavapärane toorainete kogumise ja käitlemise protsess. Samuti vähendab taastöötlemine õhu ja vee saastatust. Õnneks on tänaseks suudetud teaduse abil välja töötada erinevaid lahendusi olukorra parandamiseks, et tootmine ei oleks enam loodusele nii kahjulik.
Teine viis üleliigse prügi vähendamiseks on kasutada tootmistes naturaalseid materjale, mis on biolagunevad. See tähendab, et need materjalid on võimelised ise komposteeruma. Meie näidistesaalis on olemas kohvijäätmetest valmistatud joogitops, lillepott, pastapliiats ja märkmik.
Ning üks kõike olulisem asi on mõelda läbi selle toote vajadus – kes seda kasutama hakkab ning mis eesmärki see teenib. Võib öelda, et praegusel ajal on tänu roheteemadele kerkinud esile märksõnad nagu kvaliteet, vastupidavus ja praktilisus. Kliendid soovivad tooteid, mis kestaksid ja mida inimesed reaalselt kasutavad. Seeläbi väheneb jällegi ebavajalik tootmine asajdele, mis on ebakvaliteetsed ja kasutuskõlbmatud ning leiavad tee kiirelt prügikasti.
Milliseid põnevaid taaskasutatud materjalidest kingitusi te pakute, milliseid ägedaid materjale on kasutatud?
Tootjad on tänasel päeval väga leidlikud ning pidevalt otsitakse uusi suundi ja lahendusi, mis oleksid veelgi keskkonnasõbralikumad ning jätkusuutlikumad.
Heaks näiteks on pikalt tegutsenud Šveitsi kvaliteet-kirjutusvahendite bränd Prodir, kes pidevalt uuendab oma tootesarju põnevate ideedega. Viimaste leidlike lahenduste hulgas on uus Shell Pens tootesari. Selle tootesarja pastapliiatsi korpus, kork ja ninakoonus on valmistatud plastikust, mis on rikastatud 30% ulatuses taaskasutatud merekarpidega. Ülejäänud 70% on plastikust, millest pool on taaskäideldud. Huvitav fakt on veel see, et merekarpideks on näiteks austrikarbid Prantsuse gurmeerestoranidest – ehe näide, kuidas tegelikkuses saab erinevaid tooteid maksimaalselt ära kasutada.
Roi on Belgia jätkusuutliku rõivatootja Stanley/Stella ametlik ainuesindaja Eestis. Valikusse kuuluvad T-särgid, polosärgid ja pusad, mille 100% orgaanilist puuvilla on hinnatud kõrgeimate sertifikaatidega. Lisaks on Stanley/Stella valikus joped, mille polüester on valmistatud plastpudelitest. Kasutatud pudelid kogutakse kokku, need puhastatakse ning purustatakse teradeks, mis seejärel sulatatakse ja töödeldakse kangaks. Tulemuseks on jätkusuutlik rõivas, mis kestab kaua ning aitab vähendada plastireostust. Stanley/Stella brändi ja toodetega saab lähemalt tutvuda meie suures näidistesaalis Madara 14, kus on kogu tootevalik kenasti esindatud.
Kas keskkonnasõbralikke kinke tuleb ka Eesti tootjate käest?
Eesti tootjad on tublid ja tegusad ning valikus on väga suur hulk tooted, mis on oma olemuselt loodusega tasakaalus ja jätkusuutlikud. Lisaks on siin juba keskkonnahoiu seisukohast oluline tegur, et need siin toodetud asjad ei ole läbinud pikka teekonda näiteks Aasiast ja on igati mõistlikum valik. Ka kliente kõnetab Eesti käsitöö, mida saab edukalt väikese brändingu lisamisega edukalt reklaamkingitusena kasutada.
Kuidas saate teie oma tegevuses veel olla loodussäästlikud? Logistika, tootmine, energia kokkuhoid, taastuvenergia, müügitegevus?
Proovime Rois leida igapäevaselt uusi lahendusi oma igapäevatöös, mis on säästlikumad. Usume, et looduse hoidmine on oluline ka väikeste tegevuste juures, näiteks väldime ebavajalikku paberi printimist, kustutame tuled ruumides, mida keegi hetkel ei kasuta, ühildame sõite, taaskasutame pakendeid jne. Uute töömasinate soetamisel jälgime nende vastavust erinevatele standarditele ning vaatame ka tuleviku poole, et saavutada tekstiilitrükis GOTS sertifikaatidele vastavad nõuded.
Kas teie töötajatale on omane loodushoid, teete mingeid aktsioone selle heaks (olete äkki puid istutanud, koristamas käinud koos vms)?
Kui soovime ettevõttes läbi rohepööret, siis on oluline, et ka meeskond oleks meelestatud samale lainele. Võime öelda, et ka töötajates on näha erinevaid arvamusi ja arusaamu, kuid üheskoos oleme nii mõnegi kolleegi suutnud muuta tema igapäevategevusi vahetama jätkusuutlikumate vastu. Hea näide on näiteks see, kui alles hiljuti oli meil konverents, kus ei võimaldatud kohapeal meile joogiklaase ning meile pakuti ühekordseid. Me ei suutnud selle mõttega leppida ja võtsime kontorist oma jooginõud kaasa ja tõime pärast tagasi. Tegelikult on oluline igal sammul, nii eraelus kui ka ettevõttes töötades, jälgida oma tegevusi ja mõelda, millise tegevuse saad täna vahetada selle vastu, mis on päriselt loodusega tasakaalus.