Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Euroopa toob juba Hiinast väga kallist alumiiniumi

Copy
Hiina alumiinium leidis tee Euroopa Liitu
Hiina alumiinium leidis tee Euroopa Liitu Foto: AFP/SCANPIX

Euroopa algtoorainest alumiiniumit sulatavad sulatusahjud seisvad üha enam jõude, sest energiakulud on kasvanud ja ei näita alanemise märke.

Euroopa alumiiniumitootjad olid juba enne Venemaa täiemahulist sõda Ukrainas hädas kõrgete elektrihindadega. Sissetung vaid süvendas elektri hinnaprobleeme. Euroopas kasvab alumiiniumi tootmise kulu ja silmapiiril pole mitte mingisugust leevenemist.

Seetõttu pole imestada, et Euroopa ostjad maksavad füüsilise alumiiniumi eest rekordilisi hindu üle turuhinna ja nüüd imporditakse juba kerget metalli isegi Hiinast.

Suurim alumiiniumi tootmise kadu on tulnud Alcoale kuuluvast Hispaanias asuvast 228 000 tonnise tootmismahuga San Cipriani tehasest, mis seisab nüüd jõude 2024. aastani. Tehas hakkab tööle siis, kui energia hakkab tulema taastuvatest allikatest.

Lisaks Lääne-Euroopale vähendavad Ida-Euroopa tootjad alumiiniumi valmistamist.

Praegu puuduvad märgid, et Venemaa alumiiniumitoodang oleks sõjast mõjutatud. Samuti ei kehti Venemaa alumiiniumile USA ega Euroopa Liidu sanktsioonid. Mõlemad on valusalt õppinud Euroopa sõltuvust Venemaa tootjast Rusalist. 2018. aastal kehtestas USA sanktsioonid Rusali ja selle omaniku Oleg Deripaska vastu, mis lõid täiesti segamini tarneahelad ja hinnastuse. 2019. aastal tühistati sanktsioonid, sest Deripaska andis ära kontrolli ettevõtte üle.

Praegu makstakse Euroopas Londoni metallibörsi alumiiniumihinnale lisaks 615 dollarit tonnist, et saada alumiiniumi. Kui Rusali alumiinium keelustataks, makstaks alumiiniumi eest veel kõrgemat hinda.

Ajalooliselt on toonud üle turuhinna preemia maksmine kaasa alumiiniumi veo Aasiast Euroopasse. Seekord on isegi uskumatust kohast, Hiinast, hakanud alumiinium Euroopasse tulema. Kuigi Hiina maksustab alumiiniumi väljavedu 15 protsendiga, tuli juba esimeses kvartalis Hiina alumiinium Euroopasse.

Tagasi üles