Scania Eesti näitas Baltimaade esimest elektrilist veoautot

PM Majandus
Copy
Elektriline veok hakkab vedama A. Le Coqi jooke.
Elektriline veok hakkab vedama A. Le Coqi jooke. Foto: Heikki Avent

Scania esitles täna Baltimaade esimest täiselektrilist raskeveokit, mis hakkab vedama Eesti suurima joogitootja A. Le Coqi kaupa.

Uus veok on võimeline ühe laadimise ja 14-tonnise täislastiga läbima korraga kuni 250 kilomeetrit. Elektrisõiduki keskkonna kogujälg on võrreldes diiselveokiga kuni 99% väiksem.

A. Le Coqi juht Tarmo Noopi sõnul on tegemist esimese veokiga, mille ettevõte endale soetab, sest transporditeenuse ostavad nad sisse.

«Tavaline transporditeenuse pakkuja ei suuda praegu kõrge hinna tõttu soetada elektriveokeid, mistõttu on keskkonnasäästliku transpordi propageerimisel oluline just kliendi tahe muuta transport rohelisemaks. Meie soov on selge, mistõttu ostsime veoki ja anname selle oma logistikapartneri kasutusse. Ühtlasi läheb see kokku A. Le Coqi rohehüppe eesmärkidega jätta järeltulevatele põlvedele puhtam ja parem maailm,» lausus Noop.

Tavaline transporditeenuse pakkuja ei suuda praegu kõrge hinna tõttu soetada elektriveokeid.

Tarmo Noop

Scania Eesti juhi Janno Karu sõnul on see esimene elektriveok, mis hakkab Eesti teedel sõitma, kuid lähiaastad toovad kindlasti lisa. Scania eesmärk on aastaks 2025 müüa Euroopas 10% uutest sõidukitest elektriveokitena ja aastaks 2030 peavad uutest veokitest pooled olema täiselektrilised.

Karu sõnul on maanteetranspordisektoris massilise rohepöörde tegemiseks vaja ületada kolm peamist takistust.

«Elektriveoki hind on võrreldes diiselveokiga ligi kaks korda kõrgem, mis käib paljudele transporditeenuse pakkujatele üle jõu. Teisalt ei jagu maanteedel veel piisavalt laadimiskohti ja -võimsusi ning kolmandaks on vaja oluliselt suurendada taastuva roheelektri hulka. Nende kolme aspekti lahendamine vajab kindlasti ka riigi- ja Euroopa Liidu struktuuride tuge,» selgitas Karu.

Ta lisas, et elektriveoki keskkonnaeelised diiselveoki ees tulevadki esile eelkõige siis, kui sõidukit laetakse taastuva rohelise elektriga – sellisel juhul on sõiduki kogujälg kuni 99% väiksem võrreldes diiselveokiga.

Aastaks 2030 peame transpordi- ja põllumajandussektoris tervikuna heidet vähendama 13%, mis tõuseb pärast uue kliimapaketi läbirääkimisi tõenäoliselt 24%ni.

Kristi Klaas

Eesti rohepöörde suunaja Kristi Klaasi sõnul moodustab transpordisektor kasvuhoonegaaside üldkogusest ligikaudu 17%.

«Transpordisektori heite vähendamine on nii Euroopa Liidus tervikuna kui ka Eestis oluline väljakutse, kuna aastaks 2030 peame transpordi- ja põllumajandussektoris tervikuna heidet vähendama 13%, mis tõuseb pärast uue kliimapaketi läbirääkimisi tõenäoliselt 24%ni,» ütles Klaas.

Ta lisas, et neid eesmärke saavutatakse kolme komponendi kaudu: avaliku sektori eeskuju sõidukipargi hankimisel, keskkonnasäästlikumate sõidukite kasutuselevõttu toetav taristu ning erasektori huvi ja initsiatiiv.

A. Le Coqi elektriveok hakkab kaupa vedama Tallinnas. Kuna elektriveokil puuduvad sisepõlemismootor ja summutitoru, vähendab see nii linnas tekkivat müra kui ka heitgaaside hulka ning tagab puhtama linnaõhu.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles