Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Killustikust saab pealinna lähistel defitsiit, kuid uut karjääri keegi oma tagahoovi ei taha

Copy
Lasnamäe külje all Väo karjääris käib praegu veel kõva töö, kuid karjäär ammendub juba lähiaastatel.
Lasnamäe külje all Väo karjääris käib praegu veel kõva töö, kuid karjäär ammendub juba lähiaastatel. Foto: Tairo Lutter

Lasnamäe külje all Väo karjääris käib kõva töö, vasaratega raiutakse paekivikihte tükkideks. Lõhkamise asemel toimub tänapäeval raimamine ehk kihtide lahti murdmine hüdrovasaratega, et toormekaod oleksid võimalikult väikesed. Seejärel pestakse erinevate sõelte abil jääkmaterjalist peenkillustik ja paekiviliiv välja. Läbi pestakse ka aastate jooksul kerkinud lubjakivituha mäed, mille tulemusena tekkivat savi kasutatakse karjääri rekultiveerimiseks.

Killustik veetakse uute Jaapani Komatsu veokitega minema. «Meil vedas, vahetasime hiljuti väsinud Vene tehnika jaapanlaste oma vastu välja,» rõõmustab Limestone factories of Estonia (LfoE) juhatuse esimees Vladimir Libman. «Investeering läks küll kalliks, kuid see oli tark otsus, sest sõja tõttu pole nüüd enam Vene masinatele varuosigi saada.»

Nagu enamik ehitusmaterjale, on ka killustik tänavu kallinenud. «Kliente on sellegipoolest küll ja aasta lõpuni oleme tellimustega kaetud,» lausus Libman. Aasta algusest on näiteks lubjakivikillustik kallinenud ligi 15 ja paekiviliiv 10–12 protsenti. Mõningate tootesegmentide, näiteks kõrgemargilise betooni valmistamiseks sobiva peenkillustiku puhul ulatub hinnatõus üle viiendiku.

Kuidas aga mõjutab tellimusi see, et transpordiamet külmutas hinnatõusu tõttu 50 tänavust teedeehituse objekti? LfoE tegevjuhi Kuldar Õunapuu sõnul on 2022. aasta tühistatud objektid pigem regionaalse tähtsusega ning nende ettevõtte tegevusele võivad need rohkem mõju avaldada aasta teises pooles ja märgatavalt rohkem tuleval aastal. Küsimusi tekitavad näiteks Peterburi tee ja Tallinna haigla tulevik ning ka Rail Balticu ja sellega kaasneva infrastruktuuri ehitus.

Tagasi üles