Euroopa riigipead hirmutavad investoreid eemale
Samuti rahvusvahelise haardega kütuseelementide tootja Elcogeni asutaja ja tegevjuht Enn Õunpuu rõhutas energia kallinemise ja investeerimiskliima jahenemise tähendusi.
«Sõda paratamatult tõstab energia hindu, mis omakorda kergitab meie toodete hindu ning vähendab konkurentsivõimet USA ja Aasia turgudel,» kirjeldas Õunpuu. «Välisinvestorite varasem positiivne suhtumine Balti riikidesse on asendunud äraootava seisukohaga, sest mitmed Euroopa riigipead on teatanud, et siinne piirkond võib olla Venemaa rünnaku järgmine sihtmärk.»
Elcogeni turupositsiooni hinnates näeb Õunpuu siiski suurt võimalust, sest Euroopa Liit on taastuvenergia edendamisel juhtkohal ning võtnud nii Elcogeni arendatava kui teised kütuseelemendi tehnoloogiad vesinikuühiskonna loomisel üheks prioriteediks. «Kuna Venemaa kütustele tuleb leida alternatiiv ja rohelisel vesinikul põhinev lahendus on ainsana jätkusuutlik, kiireneb energeetika rohepööre Ukraina sõja mõjul veelgi.»
Koroonapandeemia ja sõjakriisi mõjud on Õunpuu sõnul äraspidised. «COVID tähendas meile, et kliendid Euroopas ja Aasias sulgesid viiruse leviku tõkestamiseks uksed. Sõja mõjul räägitakse aga aina enam alternatiivsetest lahendustest Venemaa kütustele ning teadvustatakse järjest rohkem roheenergeetika ja energiajulgeoleku vajadust,» märkis ta. «Haarame kasvu- ja rahvusvahelise laienemise võimalusest kinni - näiteks paari lähiaasta jooksul plaanime värvata ligi 200 insenertehnilise haridusega spetsialisti.»
Kasvukeskkond arendab ettevõtteid ja ühiskonda
Ülemiste Cityt arendava Mainor AS-i juhatuse esimees Kadi Pärnits märkis, et ehkki sõja majanduslikku, sotsiaalset ja keskkonnaalast mõju on võimatu ennustada, lubab Eesti innovaatiline ja paindlik ärikeskkond loota parimat.
«Paljud Eesti, aga ka enamik Ülemiste City ettevõtted on teinud 2021-2022 teadus- ja arendustegevusse arvestavaid investeeringuid. Tehnoloogia ja targa tööstuse sektor jätkab kasvu ka kõige keerulisematel aegadel. Nende potentsiaal ei kao üleöö kuhugi. Uute tehnoloogiate ja teenuste arendamisel rõhutakse klientidele aina nutikamate võimaluste pakkumisele, aga ka tootmise ja enda tegevuse mõju keskkonnajalajälje vähendamisele,» sõnas Pärnits.