Hiiumaa läänetipu Kalana sadamas algasid ehitustööd

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Copy
Kalana sadama ehitus: sadamabassein on tammiga merest eraldatud ning veest tühjaks pumbatud, et seal saaks teha kaeve- ja kaldakindlustustöid.
Kalana sadama ehitus: sadamabassein on tammiga merest eraldatud ning veest tühjaks pumbatud, et seal saaks teha kaeve- ja kaldakindlustustöid. Foto: Margus Kastein

Hiiumaal laiendatakse tänavu kaht väikesadamat, Sõru ja Kalana sadamat. Sõrul on vesi jälle sees, Kalanas jätkuvad tööd kuivalt. 

Paar nädalat tagasi Hiiumaal Kalana jahisadamas alanud ehitust ettevalmistavad tööd on jõudnud kuivtööde faasi. Ehitushanke võitja AS Tariston sulges sadamabasseini tammiga 15. aprilliks, mil algas kalade kudeajast tulenev keskkonnapiirang ja meres ei tohi heljumit tekitada.

Suletud bassein pumbati veest tühjaks, nüüd saab ehitada kaid ja süvendada bassein kuivalt, mis eelkõige annab ehitusele parema kvaliteedi, aga ühtlasi lubab basseinis sees töödega edasi minna ka sel ajal, kui mere pool ehitamine on piiratud.

Suve teises pooles jätkatakse süvenduse ja lainemurdja ehitusega juba ka mere poolt. Kõigi tööde lõpptähtaeg on 30. november.

Sajad tuhanded toetusraha

Kokku üle 1,1 miljoni euro maksvat ehitust rahastab üle 660 000 euroga Läänemere idaosa väikesadamate arendusprojekti toetusprogramm Interreg Est-Lat. Märkimisväärselt panustab ka Hiiumaa vald, kattes projekti omaosaluse 117 000 euroga ja lisades hanke puudujääva osa kuni 465 000 eurot.

Vald küsis sadama rajamiseks ka täiendavat toetust ja sai maakondade arengustrateegiate toetusmeetmest 52 000 eurot. Hiiukala MTÜ taotlusvoorust kalasadamate arendamiseks saadi Euroopa merendus- ja kalandusfondist lisaks 140 000 eurot. Oma panuse on lubanud anda ka mitmed eratoetajad, kes Kalanaga seotud või Hiiumaa ja merenduse arengule kaasa elavad.

Hiiumaa läänepoolseimas tipus asuva sadama valmimine on oluline kogu Eesti väikesadamate võrgustiku jaoks, sest väheneb vahemaa näiteks Gotlandi ja Rootsi mandriosa suunal Läänemere ületajatele.

Hiiumaalt vaadates lisandub sellele võimalus mõistlike vahemaade järel väikesadamates peatudes saarele ring peale sõita. Lisaks loob uus sadam täiendava tugipunkti merepäästevõrgustikku ja laiendab rannakalurite püügivõimalusi.

Suure unistuse täitumine

Kalana on armastatud puhkepiirkond, mis väikelaevaga saabujatele seni raskesti ligipääsetav või lausa suletud olnud. Ehitatav sadam avab seega ühe olulise uue merevärava Hiiumaale ja kogu Eestisse.

Kohalike elanike ja ka suvilaomanike jaoks tekib sadama valmimisel võimalus hoida paati kodu lähedal. Seni oli alternatiiviks Kärdla või mõni mandri sadam, või lükati paadiostu üldse edasi. Praeguseks on juba broneeritud 10 kodusadama kaikohta järgmiseks hooajaks.

«Paarkümmend aastat on selle Kalana jahisadama mõttega tegutsetud, vahel tõsisemalt, vahel ettevaatlikumalt, on juba asjad liikunud, siis jälle lootusetu olukord. Kui nüüd ehitusleping allkirjastati, on suur lootus, et Kalana jahisadam saab valmis. See on tõesti väga suure unistuse täitumine,» rõõmustas kohalik elanik ja üks sadama idee pikaajalistest eestvedajatest, Enn Randmaa.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles