Aasa sõnul alustas riik laevade Eesti lipu alla tagasi toomisega paar aastat tagasi. «Teadsime juba toona, et tegu ei ole lihtsa protsessiga, vaid maratoniga,» nentis minister pressiteates.
Meremajanduse ümarlaual arutasid merendusega seotud ettevõtjad, ühendused, merendusentusiastid ja riigi esindajad lisaks laevade Eesti lipu alla toomise projektile välismaalaste seaduse, merendusvaldkonna tööjõuturu, meretuuleparkide, ent ka sanktsioonide üle.
«Möödunud nädalal tõusis meedias esile erinevate metoodikatega koostatud andmestikke, mis kujutasid Eesti sadamates ja merel toimuvat kui nafta impordi suurenemist. Samal ajal tegime väljavõtte riiklikust elektroonilise mereinfosüsteemi (EMDE) andmebaasist, mis näitas, et reaalsus on teine. Mahud on pigem kukkunud või jäänud samaks,» ütles meremajanduse asekantsler Kaupo Läänerand pressiteate vahendusel.
Logistika ja Transiidi Assotsiatsiooni (LTA) juhatuse esimehe Andres Valgeristi sõnul kinnitavad ümarlaual tutvustatud statistikat ka LTA liikmed ja Alexela.
«Ühtlasi peame järgmistes sanktsioonides jälgima, et saavutaksime soovitud mõju: panna Venemaa ebamugavasse olukorda. Seni kuni pole Euroopa Liidu üleselt nafta embargot, ei tooks eraldi riiklikult naftatoodete keelamine sanktsioneeritavale ehk Venemaale paraku mingit mõju. Meie pole nafta lõpptarbijad ning kaup jõuab kohale transiidis läbi teiste riikide sadamate ja Eesti riigi tulu väheneb,» rääkis Valgerist.
Andmete erinevus ajakirjandusest läbi käinud tabelite ja riikliku statistika vahel võib olla majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teatel tingitud valitud metoodikast, kus kokku on liidetud nii sisenevad kui ka väljuvad kogused. Samas tuleb eristada Venemaalt viimase kuu jooksul Eestisse toodud ja Eestist väljaläinud koguseid.