Elron jäi vaatamata tulude korralikule kasvule kahjumisse

BNS
Copy
Elroni reisirong. Foto on illustratiivne.
Elroni reisirong. Foto on illustratiivne. Foto: Marianne Loorents

Elroni kaubamärgi all tegutseva riigifirma AS-i Eesti Liinirongid müügitulu kasavas 2021. aastal 3,5 protsenti 14,2 miljoni euroni, ettevõtte muud äritulud kasvasid 12,6 protsenti 33,5 miljoni euroni ning riigifirma puhaskahjum kahanes tunamulluselt 5,4 miljonilt eurolt 5,3 miljonile eurole.

Ettevõtte korrigeeritud majandusaasta puhaskasum oli 2021. aastal aga 142 100 eurot, aasta varem 137 300 eurot. Möödunud aasta sihtfinantseerimise mõju oli ligi 5,5 miljonit eurot, selgub ettevõtte majandusaasta aruandest.

Nimelt kandis Elron 2013. aastal soetatud rongide kogumaksumuse kasumisse. Nüüd vähendab rongide kui sihtfinantseerimisega soetatud põhivara amortiseerimine igal aastal kasumit. Seega näitab Elroni kasumiaruanne puhaskahjumit seni, kuni rongid on amortiseerunud.

Riigi toetus tegevuskulude katteks oli 2021. aastal ligi 28 miljonit eurot, kasvades võrreldes

2020. aastaga 16,3 protsenti. Diiselrongide liisingumaksete katmiseks eraldas riik mullu 5,5 miljonit eurot. Ettevõtte ärikulud kasvasid eelmisel aastal 9 protsenti 48,8 miljoni euroni.

Elroni rongidega tehti mullu kokku 6,1 miljonit sõitu, mis on 1 protsendi võrra rohkem võrreldes 2020. aastaga. Reisijate arv kasvas kiiremini pikematel liinidel ning mõnevõrra aeglasemalt linnalähiliinidel.

Elron ootab 2022. aastal reisijate arvu kasvu ning loodab aasta kokkuvõttes jõuda 6,8 miljoni reisijani.

Aastatel 2021–2024 keskendub ettevõte lisaks tavapärasele reisijateveole ka uute rongide

valmimisele. Uued rongid saabuvad liinile 2024. aasta neljandas kvartalis.

Seoses Venemaa sõjaga Ukraina territooriomil ja sellest johtuvalt kehtestatud majanduslike sanktsioonide otsene mõju riigifirmale on läbi energiakandjate hindade tõusmise rekordtasemele. Hinnanguliselt võib energiahindade tõus tõsta Elroni tegevuskulusi 2022. aastal kuni 3 miljonit eurot.

Teine otsene mõju on rattapaaride tarneaegadele. Senine varustaja hankis rattad Venemaalt. Alternatiivsed tarnijad on kaardistatud ning selle aasta vajadus on ettevõtte sõnul kaetud. Kolmas suurem mõju avaldub Elroni uute Škoda poolt ehitatavate rongide tarneajas. Škoda on ettevõtet teavitanud võimalikust force majeure olukorrast ja tarneaegade võimalikust pikenemisest.

Elroni peamiseks eesmärgiks on rongireisijate arvu kasvatamine. Aastaks 2030 on ettevõtte eesmärgiks kahekordistada reisijate arv ning teenindada aastas 16 miljonit reisijat.

AS Eesti Liinirongid põhitegevusalaks on reisijateveo korraldamine Eesti raudteedel. Ettevõtte liinivõrgu kogupikkus on 795 kilomeetrit, millest elektrifitseeritud on 138,7 kilomeetrit. Elroni

rongiparki kuuluvad 20 diiselrongi ja 18 elektrirongi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles