Plaanid välismaal autot rentida? Loe, milliseid vigu vältida!

Tarbija24
Copy
Autod
Autod Foto: Elmo Riig

Autot renditakse enamasti välismaal ja see on paljude jaoks tavaline osa puhkusereisist. Paraku nähtub tarbijakaebustest, et inimesed kannavad sageli rahalist kahju ja kogevad probleeme, mida oleks saanud vältida. 

Tarbijakaitse ja tehnilise järelvalve ameti (TTJA) tarbijate ja ettevõtjate nõustamise osakonna juhataja Kristina Tammaru annab ülevaate viimasel ajal tarbijate kaebustest silma jäänud probleemidest.

Pööra tähelepanu kindlustuse nüanssidele

Kindlustus tuleks sõlmida vaid ühel korral ning otse autot väljarentiva ettevõttega. Rendiauto broneerimisel vahendusportaalis ei tasu kindlustust vormistada, vaid sõlmida kindlustusleping rendifirmaga alles autot kätte saades.

Tarbijakaebustest jääb silma, et kuigi kindlustus on internetis autot broneerides valitud ning kajastub broneeringu lõpphinnas, tuleb tarbijal auto kättesaamisel sõlmida täiendav kindlustus, mis toob kaasa topeltkulu. Selle põhjuseks on asjaolu, et rendiettevõte ei aktsepteeri vahendaja kindlustust või peab seda liiga nõrgaks.

Kindlustust sõlmides tuleb tähelepanu pöörata sellele, mida see täpselt sisaldab. Kindlustuslepingutes on kasutusel palju võõrkeelseid termineid, näiteks WDW (katab sõiduki akende purunemise või mõranemisega seotud kahjud, PAI (rentija ja kaasreisija kindlustus), TPL (kolmandale osapoolele tekitatud kahjude kindlustus) jne. Taolised lühendid tähendavad konkreetset kindlustuskaitset, mis tuleks endale selgeks teha ning vajadusel küsida selgitusi. Lepingu sisusse süvenemata võib juhtuda, et soetate kindlustuskaitse või lisatagatise, mis on tarbetu, ebamõistlik või liiga kallis.

Kindlustuslepingusse süvenemata jätmine võib põhjustada selle, et teil puudub vajalik kindlustuskaitse, näiteks Collision Damage Waiver (CDW), mis on avariikindlustus ja katab auto kerele tekitatud kahjustuste remondikulud.

Samas kaasneb sellise kindlustusega omavastutus, mis broneeritakse tarbija krediitkaardilt auto väljastamisel ja vabastatakse, kui sõiduk on tagastatud ning sellele ei ole kahjustusi tekitatud. CDW-kindlustusega ei ole aga kaetud sõiduki aknad, rattad, interjöör. Seega tuleb alati üle küsida, mida kindlustus katab ja kuidas ning millal rakendub omavastutus.

Rendiautole järele minnes ära hiline

Rendiauto broneerimisel tuleb enamasti kokku leppida kuupäev ja kellaaeg, millal autole järele lähete. Aega tuleb arvestada korraliku varuga, sest reisides on ootamatud hilinemised ja viivitused tavalised.

Kokkulepitud ajast hilisem saabumine on käsitletav aga kui mitteilmumine. Sellisel juhul võib teile broneeritud auto olla loovutatud juba teistele ning samas hinnaklassis uut autot pakkuda ei ole. On ka juhtumeid, kui tarbija hilisem saabumine rendifirmasse põhjustas rahalist kahju, sest rendifirma keeldus tarbijale ettemaksu tagastamast, kuigi oli auto juba uutele soovijatele välja rentinud.

Tee rendiauto kättesaamisest ja loovutamisest pilte

Meeldetuletamist väärib soovitus pildistada rendiautol üles kõik kriimud, värvikahjustused või muud silmatorkavad vead nii enne auto enda valdusse võtmist kui ka tagastamisel, ja seda nii seest kui väljast. Selline soovitus on olnud abiks paljude vaidluste lahendamisel.

Mõistlik on auto üle vaadata koos rendifirma esindajaga ning paluda teenindajal teie nähes kõik avastused paberil fikseerida. Selline dokument peaks sisaldama kuupäeva, kellaaega ja allkirja.

Võta rahvusvaheline krediitkaart alati kaasa

Enamik autorendifirmasid nõuab, et maksaksid krediitkaardiga, et nad saaksid kaardilt deposiitsumma broneerida. Seetõttu peaksid auto rentimisel alati kaasa võtma rahvusvahelise krediitkaardi, nt MasterCardi või VISA. Kui auto broneerimisel aktsepteeris vahendusplatvorm või autorendifirma broneerimissüsteem ka deebetkaarti, ei ole see masina kättesaamisel piisav. Paljudele tarbijatele on jäänud krediitkaardi puudumise tõttu sõiduk väljastamata.

Enamikes rendilepingutes on nõue, et rendiauto vastuvõtmisel peab kasutama sama krediitkaarti, mida kasutasid veebis broneerimisel. Kui sa seda teha ei saa ja kaasas on mõni muu krediitkaart, võib rendifirma keelduda auto väljastamisest.

Tarbijakaebustest on jäänud silma veel sellised probleemid:

  • Auto juht peab olema kohal. Paljudel on nõue, et rendilepingus olev isik on juures autovõtme üleandmisel ja tagastamisel. Mõnel juhul saab autorendi eest maksta vaid auto juht.
  • Õnnetuste ja mootoriprobleemide korral peaksid tegutsema rendifirma antud juhiste kohaselt. Kui sa juhiseid ei järgi või ei ole nendest teadlik, võid riskida hooldus-, remondi-, transpordi- jms arvega. Näiteks tuleb enamikul juhtudel liiklusõnnetuse korral vormistada politseiraport.
  • Pärast rendiauto tagastamist hoia lähikuudel oma pangakontol silm peal. Kui autorendifirma arvab maha summa, millega sa ei nõustu, tegutse kohe, pöördudes autorendifirma poole kirjalikult ja konsulteerides oma pangaga, millised võimalused on liigselt võetud summa vaidlustamiseks ja tagasisaamiseks.
  • Pankadel on tavaliselt lühikesed tähtajad tagasinõude menetluse (chargeback) algatamiseks, seega on oluline, et sa ei jääks passiivseks, kui su kontolt arvatakse maha summad, millega sa ei nõustu.
  • Kui rikud rendiauto juhina liiklusseadust või muid õigusakte, võid riskida trahvi saamisega ka mitu aastat hiljem. Selle põhjuseks on asjaolu, et trahvide, lõivude ja tasude aegumistähtajad võivad ELi riikides olla erinevad.
  • Mitte kõik autojuhid ei vasta rendifirma poolt juhile kehtestatud nõuetele. Osa neist ei rendi autot alla 25-aastasele isikule, nõutakse vähemalt 2-aastast sõidustaaži või ei aktsepteerita piiratud juhtimisõigusega lube.
  • Kui oled rentinud auto rendifirmalt teises ELi riigis, Islandil, Norras või Ühendkuningriigis ja ei leia tekkinud vaidlusele lahendust, saad nõu küsida ja kaebuse esitada ELi tarbija nõustamiskeskusele, mis on TTJA piiriüleseid kaebusi lahendav üksus.
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles