Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Sõda kergitab autode hindu ja pikendab tarneaegu (2)

Copy
Sõda Ukrainas annab autotööstuses tunda ennekõike seeläbi, et sealt ostsid paljud autotootjad juhtmekimpe ja neid tuleb praegu mujalt hankida. Pildil Volkswageni tehas.
Sõda Ukrainas annab autotööstuses tunda ennekõike seeläbi, et sealt ostsid paljud autotootjad juhtmekimpe ja neid tuleb praegu mujalt hankida. Pildil Volkswageni tehas. Foto: MATTHIAS RIETSCHEL/REUTERS/Scanpix

Autotootjad polnud veel pandeemia mõjust taastunud, kui sõjaga lisandusid uued probleemid. Eelmisel aastal nappis tootjatel peamiselt pooljuhte, nüüd on keerulisem ja kallim hankida ka terast ning mitmeid teisi metalle. See kõik tõstab autode hindu.

Pikemaks venivad ka tarneaajad ning tagatipuks on mitmed autotootjad sunnitud keskenduma kallimate mudelite valmistamisele, sest toormeid ja komponente kogu mudelivaliku tootmiseks ei jätku.

Eestis Toyota ja Lexuse sõidukeid müüva Amservi juhatuse liikme Margus Nõmmiku sõnul on sõiduautode tarneajad olnud pikemad juba mõnda aega, sest koroonaajal suleti komponentide tarneprobleemide tõttu isegi tehaseid ning sõda Ukrainas annab probleemidele hoogu juurde ja takistab tootmise taastumist. «Toorme ja osaliselt ka komponentide tootmine on raskendatud või hoopis peatunud, aga praegu on sõja otsest mõju veel raske hinnata,» ütles Nõmmik. «Tean, et teatud tootjad on juba sõja mõju otseselt tunda saanud, kuid kuna Toyota tehased asuvad mööda maailma laiali, siis siiani on vaid mõne mudeli tarne pikemaks veninud.»

Tagasi üles