Mida võiks silmas pidada bensiini-, hübriid- või elektriauto omanik, kes soovib paagitäie või ühe laadimisega kauem sõita? Sel teemal annab nõu Navireci turundusjuht Grete Jeltsov.
Kuidas sõita nii, et kütus raisku ei läheks?
Kui juht soovib liigelda võimalikult säästlikult, siis pole järskude kiirenduste, liigsete manöövrite ja äkiliste pidurdamiste vältimine sugugi ainuke, mida sõites meeles pidama peaks, ütles sõidukipargi haldusega tegeleva Navireci turundusjuht Grete Jeltsov.
Kõik algab auto tehnilisest seisukorrast – selleks, et sõiduk saaks töötada vastavalt võimetele, peab see olema regulaarselt hooldatud. «Probleemne sõiduk võib olla ebaefektiivne ja ohtlik nii juhile kui kaasliiklejatele ning remondivajaduse eiramine viib üldjuhul kulukate tagajärgedeni,» märkis Gjensidige kindlustuse osakonnajuht Maarika Mürk.
Auto ökonoomsus sõltub ka jõuallika efektiivsusest – kui suurt osa kütusest saadavast energiast saab kasutada efektiivselt ära autoga liikumiseks. Huvitav fakt on, et suurem osa energiast läheb siiski raisku. Tavapäraselt on diiselmootori tõhusus umbes 30 protsenti ja bensiinimootoril vaid 20 protsenti. Hübriidajamiga sõidukite puhul jääb kasutegur 40 protsendi kanti.
Ökosõit bensiiniautoga
Tühikäik ei tähenda nullkulu, sest tühikäigul töötav mootor on tegelikult kütusega pidevalt varustatud. Seega on soovitatav hoo vähendamiseks kasutada pigem mootorit kui minna üle tühikäigule.
Külma mootori kütusetarbimine on teatavasti suurem kui soojal, kuid olenevalt sõiduki omadustest kulutab tühikäigul seisev sõiduk kütust 0,6–5,7 liitrit tunnis. Seega on ootamise asemel mõistlik hoopis teele asuda, vältides enne soojenemist järske kiirendusi ning väga kõrgeid mootoripöördeid.
Madalaid mootoripöördeid ei tasu võtta eesmärgiks kogu sõidu vältel. Juhi eesmärk peaks olema hoida optimaalset mootori pöörlemiskiirust, mis on märgitud auto käsiraamatus. Enamik bensiinimootoritest töötab 2000–3000 pööret minutis, diiselmootorid aga 1500–2000 pööret minutis.
Kõrgkvaliteetne kütus võib tunduda igal juhul parim valik, kuid kõrgema oktaaniarvuga bensiini kasutegurid tulevad välja vaid siis, kui auto oskab neid ära kasutada. Autotootja poolt soovitatav kütus on märgitud sõiduki käsiraamatus ja mõne auto puhul ka kütuseluugile.
Ökosõit hübriidautoga
Moodsamad hübriidsõidukid jagavad soovitusi sõidustiili parandamiseks teabeekraanil, mida järgides saab juht sõidustiili reguleerida ja pikemalt elektri jõul sõita.
Varajane ja sujuv pidurdamine enne peatumist võimaldab autol genereerida rohkem energiat ja sõita pikemalt elektrirežiimis.
Linnaliikluses, kus on palju startimist ja peatumist, ei soovitata manuaalkäigukastiga autot hoida seismisel neutraalkäigul (N-asendis), kuna see ei võimalda sõidukil energiat genereerida ja tühjendab hübriidakut.
Sõidurežiimidest tuleks eelistada EV või ECO režiimi. Esimene julgustab autot sõitma elektriga, teine vähendab maanteel kliimaseadme võimsust ja summutab kiirendust.
Arvestada tuleb, et hübriidauto on kõige kuluefektiivsem sooja ilmaga (talvel kasutatakse rohkem ka erinevaid lisavidinaid nagu rooli- ja istmesoojendus, klaasipuhastid jms, mis suurendavad elektrikasutust veelgi).
Ökosõit elektriautoga
Miinuskraadide ajal sõites tuleks auto mootori ja salongi soojendamisel jätta laadimisjuhe võimalusel pessa (nii võtab auto energiat otse laadijast, mitte ei kasuta aku energiat ja läbisõit ei vähene).
Kuna elektrimootor ei genereeri sellist soojust nagu bensiini- või diiselmootor ning sõidukil olev lumi või jää ei sula sõidu ajal ära, tuleks sõiduk maksimaalselt jääst ja lumest puhtaks teha. Nii on auto aerodünaamilisus suurem ja elektrikulu selle tõttu väiksem.
Sarnaselt teistele jõuallikatele on soovitatav ka elektrisõiduki puhul vähendada liigset koormust (pagas, katuseboksid jms), planeerida marsruuti ette (vältimaks nt ummikuid ja valgusfoore), hoida pikivahet ja vältida järske pidurdusi.