Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Kõrged hinnad on pannud eestlased vähem kütust ostma (1)

Copy
Tankimine.
Tankimine. Foto: Madis Veltman / Postimees / Scanpix

Kütuste kõrgetest maailmaturuhindadest tulenevalt vähenes Eesti mootoribensiini tarbimine arvestuslikult umbes 12,5 protsendi võrra, hindab kütusesektori esindusorganisatsioon Eesti Õliühing.

Ühingu tegevjuht Mart Raamat ütles, et märtsi alguse müüginumbrid ei andnud veel turu reaktsiooni kohta täit selgust, sest toimus märgatav kütuse varumine.

«Kogu märtsikuu müüginumbreid kokku võttes näeme aga, et võrreldes meie baasprognoosiga vähenes tarbimine umbes 12–15 protsendi võrra. Kuna mootoribensiini tarbivad valdavalt eraisikud, siis annab müüginumbrite langus indikatsiooni, et Eesti inimeste ostujõud on vähenemas ja vähem on hakatud sõitma,» ütles Raamat pressiteates.

Nii 2020. kui ka 2021. aasta märtsikuus kehtisid Covid-19 pandeemiast tingitud liikumispiirangud, mis vähendasid mootoribensiini müüki 5–6 miljoni liitri võrra.

«Nii-öelda tavasituatsioonis on märtsikuus mootoribensiini tarbimine 23,5–24 miljonit liitrit, sel aastal oli see aga kõigest 20,5 miljonit liitrit. Langenud müügimahud saab ilmselgelt kirjutada ülikõrgete kütuse maailmaturuhindade arvele,» täheldas Raamat.

Ta lisas, et kuigi levinud on arvamus, et tanklahinnad on otseses seoses naftahindadest, siis tegelikult see päris üks-ühele nii ei ole. «Hinnakujundus põhineb lõpptoodete – ehk mootoribensiini ja diislikütuse – Euroopa hulgituru hindadel.»

«Kui praegu on Brenti toornafta hind umbes 5 protsenti kõrgem kui veebruari lõpus enne Venemaa sõjategevuse algust, siis näiteks diislikütuse hind on eurodes siiani 30 protsenti kõrgem. Selle tõttu on just diislikütuse hind tanklates märgatavalt tõusnud,» tõi Raamat välja.

«Diislikütuse puhul näeme, et seni on kõrgete hindade mõju olnud pigem piiratud – baasprognoosiga võrreldes oli tarbimine umbes 4–5 protsenti madalam. Siiski on suurim diislikütuse tarbija veondussektor andnud märku, et edasised kuud saavad keerulised olema.»

Kuna veonduse hinnatõus mõjutab Raamatu sõnul absoluutselt kõigi kaupade hindu, siis üldise inflatsioonisurve vähendamiseks võiks valitsus tema hinnangul kaaluda spetsiaalselt veonduse kütusekulu märgatava tõusu leevendamiseks mõeldud toetusmeetmeid.

Tagasi üles