Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Sõja tõttu kerkinud laevade kindlustusmaksed annavad hinnatõusule hoogu

Copy
Marshalli saarte lipu all seilav Türgi omanikule kuuluv kaubalaev Yasa Jupiter oli esimene kolmanda riigi tsiviilalus, mille pihta saamine Venemaa raketiga Ukraina rannikul Odessa sadama lähedal on kinnitatud ka sõltumatute allikate poolt. Laev jäi pärast plahvatust pinnale, inimesed vigastada ei saanud. Fotol läbib laev Bosporuse väina Istanbulis teel Odessasse 25. veebruaril 2022. (Photo by Yasin AKGUL / AFP)
Marshalli saarte lipu all seilav Türgi omanikule kuuluv kaubalaev Yasa Jupiter oli esimene kolmanda riigi tsiviilalus, mille pihta saamine Venemaa raketiga Ukraina rannikul Odessa sadama lähedal on kinnitatud ka sõltumatute allikate poolt. Laev jäi pärast plahvatust pinnale, inimesed vigastada ei saanud. Fotol läbib laev Bosporuse väina Istanbulis teel Odessasse 25. veebruaril 2022. (Photo by Yasin AKGUL / AFP) Foto: YASIN AKGUL

Londoni laevakindlustusfirmad lisasid kõik Venemaa merealad kõrgendatud riskiga piirkondade hulka. Kuigi meede avaldab logistilist ja finantsilist survet Venemaale, tähendab see ka merekaubavedude hinnatõusu üldisemalt.

Lloyd's Market Associationi liikmete ja Londoni kindlustusseltside ühise sõjakomisjoni nõuanded mõjutavad kõigi kindlustajate kindlustusmaksete hinda ning pärast Venemaa agressiooni algust Ukraina vastu lisas komisjon Venemaa ja Ukraina merealad Mustal ja Aasovi merel kõrgendatud riskiga piirkondade nimekirja, teatas Reuters. Samuti tõsteti Rumeenia ja Gruusia vete riskihinnangut. 

Kokku on Venemaa rünnakutes Ukraina vastu saanud pihta vähemalt viis kolmandate riikide kaubalaeva, üks neist, Eesti omanikule kuulunud kaubalaev Helt, uppus

Sel nädalal täiendas komisjon sõja, piraatluse, terrorismi ning nendega kaasnevate ohtude tõttu kõrgendatud riskiga piirkonna kohta käivaid reegleid ning lisas nimekirja kõik Venemaa merealad ka Aasias ja teistes kaugemates piirkondades. See tähendab, et laevad peavad nüüd Venemaa vetesse seilamisel ning kõrgendatud riskiga sadamatesse sisenemisel kindlustusandjat eelnevalt teavitama, võtma täiendava seitsmepäevase lisakindlustuse ning maksma vastavalt lisakindlustusmakse.

«Täiendava kindlustusmakse summa suurus sõltub iga kord läbirääkimistest kindlustusandja ja -võtja vahel ning komisjon ei mängi selle juures mingit rolli,» teatas ühiskomisjon. Laevakindlustusettevõtted teatasid, et otsus jõuab kindlustuspreemiate hinnatõusu paari päevaga. Ühe kindlustaja sõnul lisab meede kaubavahetusele Venemaaga veelgi keerukust juurde. 

Musta mere ja Läänemere sadamate kaudu veetakse Venemaalt välja naftatooteid ja vilja, mis on agressorriigile tähtsad välisvaluuta allikad. Aasias, näiteks Kozminos paiknevad sadamaterminalid on vajalikud sealse piirkonna kaubavahetuspartneritele. 

Üks Euroopa viljakauplejatest kinnitas Reutersile, et nagunii pole kerge leida laevafirmat, kes oleks nõus saatma oma aluse ükskõik millisesse Venemaa sadamasse, nüüd lisandus sellele veel risk, et alus jääb Venemaa vetes sõites kindlustuskatteta või suureneb kindlustuse hind prognoosimatul määral. «Probleeme tuleb juurde, kuid täielikult see viljakaubandust ei peata,» märkis kaupleja. 

Vene meremajandussektorile on sanktsioonid niigi ränka mõju avaldanud. Venemaa klassifikatsiooniühingu tunnustamise lõppemine ning kindlustuse puudumine on muutnud välissadamatesse sisenemise Vene laevadele võimatuks. Lisaks on laevamootorite tootjad lõpetanud koostöö Venemaa laevandusettevõtetega ning laevad ei saa enam varuosi ega hoolduseks vajalikku toetust ja väljaõpet.  

Tagasi üles