Miks langeb bensiini hind vaid mõned sendid, kui nafta hind kukub 30 protsenti? (3)

Merike Lees
, majandusajakirjanik
Copy
Kütuse hinnarekord Eesti tanklates.
Kütuse hinnarekord Eesti tanklates. Foto: Elmo Riig

Viimase pooleteise nädalaga on nafta hind kõikunud 30 protsenti, kuid bensiini hind Eesti tanklates on selle aja sees odavnenud vaid kümnekonna sendi võrra. Miks see nii on, selgitab Alexela juhatuse liige Alan Vaht.

Toornafta hind oli võrreldes 8. märtsi 123,70 dollarilise tipuga langenud eile 95,04 dollarile, mis teeb hinnavaheks üle 28 dollari. Circle K langetas eile bensiini hinda kaks korda päevas kahe sendi kaupa, samas kui hinnatõusu samm on tanklatel olnud viis senti korraga.

«Kui toornafta hind on langenud tänaseks 24. veebruari tasemele, siis bensiini ja diislikütuse maailmaturuhinnad ei ole 24. veebruari tasemele veel langenud, mistõttu ei saa kütusehindade liikumise mõõdupuuks võtta toornafta hinda,» selgitas Vaht.

Kütusehindade liikumise selgitamiseks pani ta ühele graafikule Brenti toornafta, bensiini, diislikütuse ja euro kursi liikumise. Lisaks sellele, et bensiini ja diislikütuse hinnad ei ole langenud sama palju kui toornafta hind, tuleb  arvestada, et ka euro kurss on vahepeal nõrgenenud. 

Foto: Alan Vaht

Üks on aga selge ja kindel, et kui maailmaturuhinnad langevad, siis langevad kütusehinnad ka tanklas ning kui maailmaturuhinnad tõusevad, siis tõusevad kütusehinnad ka tanklas.

Alan Vaht, Alexela juhatuse liige

Ta analüüsis viimase pooleteise aasta bensiini ja diislikütuse maailmaturuhindu ning tanklahindu. Maailmaturuhindadele lisatud kütuste tarnekulusid, biokütuse mõju, kütuste mahukahenemise kulu, vedelkütuse varumakset, kütusemüüja tegevuskulusid ega ka kasumimarginaali.

Foto: Alan Vaht

Graafik näitab, et korduvalt on esinenud olukordi, kus tanklahindu on tõstetud nädal või isegi kuuaega hiljem võrreldes maailmaturuhindade tõusuga. Lisaks esineb olukordi, kus maailmaturuhindade tõustes tanklahinnad hoopiski langevad.

«Kõige ekstreemsemal juhul on püsinud diislikütuse hind koguni kahe kuu vältel samal tasemel vaatamata maailmaturuhindade tõusule,» ütles Vaht. «Ühel lühikesel perioodil esines olukord, kus maailmaturuhinnad langesid, kuid tanklahinnad püsisid. Seejärel esines aga koheselt ka vastupidine olukord, kus maailmaturuhinnad tõusid ja taastusid endisel tasemele, kuid samas jäid tanklahinnad endiselt muutumatuks.»

Vahi sõnul ei pea arusaam, et tanklaketid tõstavad kütusehindu koheselt kui maailmaturuhinnad tõusevad ning venitavad kummi maailmaturuhindade langedes, ei pea mitte kuidagi paika ja tegemist on täielikult vale väitega.

«Üks on aga selge ja kindel, et kui maailmaturuhinnad langevad, siis langevad kütusehinnad ka tanklas ning kui maailmaturuhinnad tõusevad, siis tõusevad kütusehinnad ka tanklas,» kinnitas ta.

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles