Osa Eesti riigi laevastikust, sealhulgas parvlaevad Kihnu Virve, Ormsö ja Soela, on klassifitseeritud Venemaa laevaregistris, mis arvati Euroopa Liidu sanktsioonide alla. Kas laevad jäävad seisma?
Kihnu Virve, Ormsö ja Soela klassiühing langes ELi sanktsioonide alla (6)
Klassifikatsiooniteenust on laevadel vaja meresõidukõlblikkuse järelevalveks. Klassifikatsiooniühing annab välja laevade merekõlblikkuse tunnistusi, ilma milleta laevad sõita ei tohi. Merekõlblikkuse kontrolli alla kuulub kogu laeva tehnilise seisukorra hindamine, sealhulgas näiteks päästevahendite nõuetekohase hoolduse kontroll, laeva mehhanismide hooldus või ka nii tavaline asi nagu laevakere roostetamine.
10. märtsil jõustunud sanktsioonide eesmärk on piirata Venemaa omandis olevate või sanktsioonide alla kuuluvate isikute ja organisatsioonide laevade ja kaupade liikumist Euroopa vetes ja sadamates. Teiste Venemaa organisatsioonide hulgas lisati sanktsiooninimekirja ka Vene mereregister (Russian Maritime Register of Shipping – RS Class).
Vene mereregistris klassifitseeritud Eesti riigi parvlaevad Kihnu Virve, Ormsö ja Soela sõidavad küll Eesti lipu all, kuid laevad on ehitatud Vene registri klassifikatsiooni järgi ning järelevalvet nende üle teeb seesama Vene register RS Class.
Laevu haldab Kihnu Veeteed, kellele Eesti riik andis laevad kasutamiseks liinilepingu järgi.
Majandus- ja taristuminister Taavi Aas: meie laevad sõidavad edasi ja vastavad nõuetele
Miks on Eesti riigi laevad Vene klassiühingu järgi ehitatud ja selle järelevalve all? Kui palju sellega raha kokku hoiti?
Klassiühingu valis laevaehitaja, kui hankeleping sai sõlmitud, see oli hanke pakkumuse üks osa. Hanke nõudes oli välja toodud, et tegemist oleks tunnustatud klassiühinguga. Me ei tea, kui suur oli laevaehitajale esitatud hinnapakkumuste vahe. Tõenäoliselt valis laevaehitaja kõige soodsama klassiühingu, kuid praeguses kontekstis sellist valikut enam ei langetaks.
Mida sanktsioonid tähendavad? Kas laevaliiklus jääb seisma?
Laevaliiklus ei jää seisma, kuna meie laevad pole sanktsioonide all. RS Classi puhul ongi kaks asutust ühes ning tuleb eristada laevaregistri osa ja klassifikaatori osa. Eesti riigi laevad on Eesti laevaregistris ja kolm nendest on Vene klassifikatsiooniühingu all, mis on sama asutus, mis haldab ka Venemaa laevaregistrit. Ehk meie laevad kasutavad ainult klassiühingu teenuseid ega ole seotud Vene laevaregistriga. Inglise keeles on asutuse nimi Russian Maritime Register of Shipping ja eesti keeles see ongi otsetõlkes «laevaregister».
Vene registrit pidava asutuse sattumine sanktsioonide alla ei tähenda, et meie laevad nende all oleksid. Sanktsioon keelab finantstehingud registrit pidava asutusega. Ükski nende registri väljastatud tunnistus pole aga kehtetu ning laevad jätkavad sõitmist ja on ohutud.
Praegu ei ole Eesti ega Euroopa Liidu liikmesriikide sadamad veel Vene laevadele suletud. Euroopa peab olema ühtne ja otsustav oma vastuses Venemaa sissetungile Ukrainasse. Kui Eesti loob iseseisvalt sanktsioone, tekitab see olukorra, kus piirangutel võib olla Venemaale minimaalne mõju, kuna nende ettevõtete laevad saavad endiselt kasutada teisi Läänemere sadamaid. Sel teemal käib palju arutelusid ning otsuseid ühiste sanktsioonide kohta veel pole. See ei tähenda, et järgmiste sanktsioonidega ei võiks olukord kiiresti muutuda.
Eesti koos teiste Euroopa Liidu riikidega tahab sanktsioonide abil panna Vene Föderatsiooni niivõrd ebamugavasse olukorda, et Venemaal kaoks võimalus sõjategevust jätkata, ning läbi maailmamajandusest isoleerimise motiveerida Venemaad lõpetama põhjendamatu sissetung Ukrainasse. Sanktsioonid mõjutavad ilmselgelt ka meid, kuid see on hind, mida demokraatia säilimiseks ja agressori heidutamiseks tuleb maksta.
Teadaolevalt on samal seisukohal ka teised Läänemere-äärsed riigid ning soovitakse Euroopa Liidu ühist otsust.
Kui palju läheb registri vahetus maksma ja kui palju võtab see aega?
Ootame praegu hinnapakkumisi. Kindlat aega ei oska praegu öelda; see oleneb sellest, kas uus klassiühing saab ligi nendele andmetele ja dokumentidele, mille on väljastanud Venemaa klassiühing.
Kas Euroopa Liidu sanktsioonide alla sattunud organisatsiooni poolt Eesti laevadele välja antud merekõlblikkuse tunnistused nüüd kehtivad või ei kehti, ongi praegu vaidlusalune küsimus.
Kui tunnistused ei kehti, ei tohiks Euroopa Liidu sadamad neid laevu teenindada, ka võib tekkida küsitavusi nende laevade kindlustamisel ning muudes juriidilistes protseduurides. Suhted Venemaa RS Classi registri ja klassifikatsiooniühinguga katkestasid ka teised rahvusvahelised merendusorganisatsioonid, registrid ja klassifikatsiooniühingud.
RS Classi juures klassifitseerivate laevade edasine kasutamine sõltub sellest, kas riik, kelle veeteedel ja sadamates laevad seilavad, tunnustab Vene registrit või mitte.
Seega sõltub kõik sellest, mis seisukoha Eesti riik võtab. Tõenäoliselt oleks ainus lahendus anda ametitele või ettevõtetele tähtaeg laevade viimiseks selliste klassifikatsiooniühingute järelevalve alla, mida maailma riigid tunnistavad.
Kui palju Eesti riik laevade Vene registris klassifitseerimisega raha säästis, ei ole majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ega transpordiamet avaldanud; samuti ei ole ametnikud vastanud, kuidas kavatsetakse tekkinud olukord RC Classi registriga lahendada.
MKM kommunikatsioonispetsialist edastas Postimehele järgneva kommentaari:
«Laevad ei ole sanktsioonide all. Vastavalt EL Nõukogu otsusele (ÜVJP) 2022/395 ja määrusele (EL) 2022/394 lisati Russian Maritime Register of Shipping (RS) sanktsioneeritavate asutuste nimekirja, mis keelab RS’i vabalt võõrandatavate väärtpaberite ja rahaturuinstrumentidega mistahes tehingud alates 12. aprillist 2022. Sellise piirangu all on varasemast ka Almaz-Antey, Kamaz Novorossiiski kaubameresadam, Rostec (Venemaa riiklik tehnoloogiaettevõte), Russian Railways (Venemaa Raudteed), JSC PO Sevmash, Sovcomflot, United Shipbuilding Corporation. Seega piiratakse RS’iga seotud tehinguid osaliselt.
Ükski RS’i poolt väljastatud tunnistus pole kehtetuks tunnistatud. Laevad jätkavad sõitmist ning on ohutud. Palun tutvuda eelpool viidatud otsustega RS’i osas.
RS on rahvusvaheliselt tunnustatud klassifikatsiooniühing sh Rahvusvahelise Klassifikatsiooniühingute Assotsiatsiooni liige ning nende tegevust kontrollib perioodiliselt ka Euroopa Komisjon ehk nende tegevuse osas ei ole etteheiteid. Siin ei ole määravaks aspektiks alati kulu. Kõik klassifikatsiooniühingud on ühtemoodi kontrollitud ning järelevalve all.
MKM on seisukohal, et sanktsioonide kehtestamisel peab olema selge eesmärk ning tuntav mõju sanktsioneeritavale riigile. Laevanduse puhul tuleb arvestada selle eripärade ja globaalse iseloomuga, mistõttu pooldame sanktsioonide kehtestamist Euroopa Liidu tasandil ühtselt. Vastasel korral orienteeruvad kaubavood ümber ning mõju sanktsioneeritavale riigile ei ole või on marginaalsed. Näitena kui Eesti peaks keelama Vene lipu all laevade sisenemise üksi, siis laev kasutab alternatiivina Soome, Läti või Leedu sadamaid ilma erilise lisakuluta.»
Portaal maritime-executive täpsustas 13. märtsil, et rahvusvahelise klassifikatsiooniühingute assotsiatsiooni IACS liikmed hääletasid liitlaste sanktsioonidele viidates Venemaa meresõiduregistri oma ridadest välja.