Sellistele järeldustele jõudis rahandusministeeriumi tellitud krediidituru uuring. «Käesolev uuring tõendas, et 2015. aastal vastu võetud tarbijatele krediidi andmise regulatsioon on üldiselt oma eesmärki täitnud, korrastanud teatud määral krediiditurgu ja muutnud laenamist vastutustundlikumaks. Siiski on veel arenguruumi, et veelgi parandada vastutustundlikku laenamist ja selle kohta on soovitused uuringus ka antud, millest mitmed on üsna laia mõjuga,» ütles ministeeriumi finantsteenuste poliitika osakonna juhataja asetäitja Thomas Auväärt.
Pandeemia laenamist ei pidurda
Kättesaadavate andmete ja turuosalistega läbiviidud intervjuude põhjal selgus, et hoolimata COVID-19 pandeemiast on nõudlus krediiditoodete vastu endiselt suur. Innovaatilised digitaalsed lahendused võimaldavad kiiremini hinnata laenusaajate krediidivõimelisust ja laene väljastada. Näiteks tarbimislaenude arv on 2016. aastast saadik kahekordistunud – 2021. aasta juuni lõpu seisuga oli sõlmitud ligi 300 000 lepingut.
Eluasemelaenude väljastamine on 2016. aastast kasvanud stabiilselt, mis on ka ootuspärane, kuna laenulepingute periood on üldiselt pikk: 20–30 aastat. Lisaks viitab eluasemelaenude kasv, et eluasemelaenude võtmine on inimestele kättesaadavamaks muutunud.
Samas on Eestis laenude intressimäärad võrreldes EL-i keskmisega üksjagu kõrgemad, seda eelkõige tarbimislaenude puhul. Teisalt on meie üldine võlakoormuse ja sissetuleku suhte näitaja eelkõige Põhjamaadega võrreldes pigem madal.
Võlgnike arv kasvab
Kuigi võlgnike arv on viimastel aastatel kasvanud, siis tähtaegselt tasumata laenusummad on kahanenud, sellele aitas kaasa tähtaegselt tasumata eluasemelaenude mahu vähenemine. Perioodil 2015-2021 oli enamiku tähtaegselt tasumata laenutoodete puhul tasumisega seotud viivitus lühiajaline ehk kuni 30 päeva. Enam kui 90-päevases viivituses olevate laenude osakaal on viimastel aastatel oluliselt vähenenud.