T, 6.12.2022
Börsi ja krüptoturu hinnad toob sinuni

Venemaa lennundus kukub meie silme all kokku

PM Majandus
Venemaa lennundus kukub meie silme all kokku
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 1
Aerofloti reisilennuk 1.märtsil Šeremetjevo lennuväljal.
Aerofloti reisilennuk 1.märtsil Šeremetjevo lennuväljal. Foto: Scanpix/ REUTERS

Meie ees rullub hetkel lahti olukord, kus suure lennundusriigi Venemaa kogu lennundus kukub meie silme all kokku. Hullemast pääsemiseks plaanib riik natsionaliseerida Boeingu ja Airbusi lennukid, kirjutab sotsiaalmeedias IT-ettevõtja Jaak Ennuste. 

Kasutamepostitust autori loal

Veel hiljuti lendasid Vene lennukompaniid 146 sihtkohta 52 riigis. Nüüd on neile seatud aga mitmeid piiranguid, mis on vallandanud ahelreaktsioonid.

1. Vene lennukid ei tohi lennata muuhulgas Euroopa, Ameerika, Kanada, Jaapani õhuruumis.

2. Iiri liisingufirmad kutsuvad liisingus olevad Airbusid ja Boeingud tagasi. Liisingud lõppevad 28. märtsil. Venelaste kogu lennupargi 980 lennukist on 515 lennukit liisitud välisettevõtetest kes peavad alluma sanktsioonidele ning koguni 152 lennukit ainult ühest liisingufirmast - Iirimaa AerCapist.

3. Nii Boeing kui Airbus teatasid täna ametlikult, et ei hoolda, ei tarni varuosi ega võimalda juurdepääsu tehnilisele (online)dokumentatsioonile. Ilma hoolduseta lennukid kaua ei lenda ja mootorit ühelt lennukit teisele ilma tehnilise dokumentatsioonita ei tõsta.

4. Šeremetjevo tabloo on eriti kurb. Ainsad välislennud on Doha, Dubai, Egiptus ja veel mõned kohad.

5. Tohutu arv turiste jäeti maailma lõksu. Aeroflot teatas, et üritage ise tagasi saada kolmandate riikide kaudu. Aeroflot ei kasuta ei Türgi, Hiina, India jt teenusepakkujaid, et oma pileti ostnud kliendid ära tuua.

Los Angelese lennujaama tabloo 2.märtsil. 
Los Angelese lennujaama tabloo 2.märtsil. Foto: Scanpix/AFP

6. Lõksu on jäänud ka lennukid, kes ei saanud lennukeelu tõttu tagasi üle Euroopa Liidu lennata. Nägin reaalajas, kuidas Brüsselis juba ruleeruv Aerofloti lennuk ei saanud õhkutõusu luba ja saadeti kõrvale parklasse. Need lennukid on liisingufirmad juba arestinud.

7. Liisingmaksed on euro- ja dollaripõhised. Kuna vene lennundus töötab nüüd pea ainult rublatsoonis ning rubla on languses, on liisingmakse nende jaoks kohalikus noteeringus oluliselt kõrgem.

8. Venemaa enda toodetud lennukid on kõike muud kui kodumaised, alates mootoritest kuni elektroonikani. Venelaste uhiuus MC 21 kasutab USA tootja Pratt & Whitney’i mootorit PW1000G, väljaarendatav kodumaine reaktiivmootor saab lennuksertifikaadi alles 2 aasta pärast. Ka mu õudusunenäolennukil Superjet 100, mis vahepeal Tallinnast Moskvasse lendas, on prantslaste Snecma/NPO Saturn SaM146 mootorid.

Kuidas venelased proovivad asja lahendada?

Venemaa plaanib natsionaliseerida Boeing ja Airbus lennukid. Teiste sõnadega need tasuta endale võtta.

See aga tähendab, et Venemaa visatakse välja IATA, ECAC, ICAO jne liikmete hulgast, mis tasalülitab nad mitte isegi Iraani, vaid Põhja-Korea tasemele.

Ennuste arvab, et venelased üritavad Hiinalt lennukeid saada ja siiski säilitada liikmelisus rahvusvahelistes organisatsioonides.

Märksõnad
Tagasi üles