Päevatoimetaja:
Sander Silm

Ühendkuningriigi merevägi saadab Mustale merele hävitaja HMS Diamond (1)

Copy
Ühendkuningriigi mereväe hävitaja HMS Diamond Type 45 lahkus täna 
Portsmouthi kuninglikust mereväebaasist, et suunduda NATO vägedele toeks Vahemere idaossa ja Mustale merele
Ühendkuningriigi mereväe hävitaja HMS Diamond Type 45 lahkus täna Portsmouthi kuninglikust mereväebaasist, et suunduda NATO vägedele toeks Vahemere idaossa ja Mustale merele Foto: Shaun Roster / SWNS

Häired peamiselt meritsi toimuvas ülemaailmses kaubaliikluses võivad süveneda ning olukord muutuda juba niigi halvast veel hullemaks, hoiatavad analüütikud. 

Koroonapandeemia tõttu jätkuvalt tasakaalust väljas ülemaailmsele transpordisüsteemile tekitab sõda Ukrainas uusi probleeme, mis süvendavad tarnete hilinemist ja hinnatõusu.

Venemaa invasioon Ukrainasse on juba toonud kaasa energiahindade hüppelise kasvu, kütusevarud vähenevad, lääneriikide karmistuvad sanktsioonid pärsivad majandust ka mujal ning üldine ebakindlus süveneb, kirjutab Bloombergi analüütik. 

Meretransporti kui üht suurima kütusevajadusega majandusharu mõjutab energiahindade kasv otseselt ning niigi juba enneolematutesse kõrgustesse tõusnud meretranspordi hinnad jätkavad sõja tõttu kerkimist.

«See ei ole kasulik energiahindadele, tootmisele ega kaubandusele. Kindlasti näeme me energiahinna hüppelist kasvu. See mõjutab tootmist eriti Euroopas ning pärsib kaubanduse taastumist Covidi põhjustatud majanduslangusest,» vahendas Bloomberg Maailma Kaubandusinstituudi Joseph Francois'i sõnu. Instituudi andmetel on Venemaa maailma suuruselt 16. eksportija, kusjuures suurimad ekspordiartiklid on nafta, kivisüsi ja maagaas. Ukraina on samas nimekirjas 48. kohal ning riigi peamised ekspordiartiklid on teravili ja rauamaak. 

Ülemaailmsete tarneahelate jaoks võib «kineetiline konflikt Ukrainas tekitada mitmeid väljakutseid,» möönis Ühendkuningriigi Flexporti majandusteadlane Chris Rogers sel nädalal avaldatud raportis. Tema sõnul ulatuvad riskid kasvavatest energiahindaest kaugemale, hõlmates ka piirkonna õhu- ja mereruumi häirimist, kõrgemaid laevakindlustuse tariife ning küberrünnakute ohtu. 

Reuters teatas eile, et Ukraina sõjavägi peatas kaubalaevade liikluse kõigis Ukraina sadamates. Peamiselt puudutab see teravilja ja õliseemnete, aga ka rauamaagi väljavedu. Venemaa sulges teisipäeval kaubalaevade liikluse Aasovi merel, kuid jättis Musta mere sadamad avatuks. Ukraina teraviljaeksport moodustas enne sõja algust 5-6 miljonit tonni kuus ning peamisteks ostjateks olid Türgi ja Egiptus. 

Laevandusgigant Maersk teatas eile Reutersile, et sulgeb oma tegevuse kõigis Ukraina sadamates ning pani kinni Odessas asunud Musta mere piirkonna kontori. 

Pärast Venemaa rünnakut palus Ukraina Türgilt, et see sulgeks Bosporuse ja Dardanelli väinad Venemaa laevadele, kuna vastavalt Montreux konventsioonile on Türgil õigus sõjalaevade läbipääs väinadest sõja või sõjaohu korral sulgeda. Kuigi Türgi president Erdogan sõnades toetas Ukraina ühtsust, ei ole Ankara Venemaa laevade liiklust väinades piiranud. 
 

Tagasi üles