Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Hiiglaslik ristluslaev Global Dream ootab pankrotistunud Saksa tehases ostjat

Copy
Ristluslaev Global Dream on Saksamaal pankrotistunud MV Werfteni laevatehases kolme neljandiku ulatuses valmis ehitatud, kuid kui laevale kiiresti ostjat ei leita, võib see muutuda vanarauaks.
Ristluslaev Global Dream on Saksamaal pankrotistunud MV Werfteni laevatehases kolme neljandiku ulatuses valmis ehitatud, kuid kui laevale kiiresti ostjat ei leita, võib see muutuda vanarauaks. Foto: Jens Büttner

Ristlus- ja kruiisigigandi Genting Hong Kong maksejõuetuks muutumise järel pankrotistus ka firma tütarettevõte, laevaehitustehas Werften Saksamaal. Kui  võlausaldajad ei leia kiiresti ostjat tehases viimistlemist ootavale ristluslaevale Global Dream, ähvardab töötuks jäämine 1900 inimest. 

Laev tuleb müüa enne suve, vastasel juhul peatub töö Werfteni tehases ning 1900 laevaehitusega seotud töötajat saavad koondamisteate. Kuigi huvilisi on mitmeid, ei kiirusta Saksamaa kohtu poolt määratud Werfteni ajutine pankrotihaldur Christoph Morgen laeva müümisega, kirjutas Bloomberg. Tema sõnul on protsessiga küll kiire, kuid äkkmüüki pole siiski vaja. «Meie eesmärk on saada kõrgeim hind,» ütles Morgen Bloomberg News vahendusel. Morgen ei täpsustanud, kes ostuhuvilised on, kuid vihjas, et võimalikud investorid on huvitatud ka laeva tellinud kruiisifirma Dream Cruises omandamisest ja taaskäivitamisest. Ka Dream Cruises kuulus Genting Hong Kong gruppi ning pärast emafirma maksejõuetuks muutumist läks samuti pankrotti. USA võimud saavutasid kahe Dream Cruises ristluslaeva arestimise Bahama saartel Kariibi merel, kuna laevad jätsid Florida osariigis kütuse eest maksmata 4,6 miljonit dollarit.  

342 meetri pikkune Global Dream on planeeritud mahutama kuni 9500 reisijat ning sellest pidi saama kasvava Aasia kruiisituru lipulaev. Koroonapandeemia tõttu kaotas Genting Hong Kong aga suurema osa oma kasiino- ja ristlusklientuurist ning sattus raskustesse. Algselt kavandatud kahe hiiglasliku lõbusõidulaeva asemel suudeti ehitada vaid üks ning seegi on veel viimistlemata.

Ajutine pankrotihaldur Morgen ei kommenteerinud ka laeva lõpuni ehitamise hinda ega müügihinda, mille üle läbi räägitakse. Laeva ehitusmaksumuseks teatati algselt 1,8 miljardit dollarit, kuid pärast ettevõtte raskustesse sattumist on viidatud ka ehitusmaksumuse suurenemisele kuni 2,3 miljardini. Varem meediasse jõudnud andmetel on laevatehas Global Dream'i ehitamise peale juba võtnud 1,6 miljardit dollarit laenu ning Saksamaa metallitööstuse ekspertide hinnangul kulub laeva lõpuni ehitamisele veel 500-600 miljonit eurot. 

Morgen märkis, et tema eesmärgiks on saada ostjatelt siiski laeva koguväärtus, mitte «ainult laeva valmis ehitamise kulud ja pisut peale». 

Laeva ostuhuvist on teatanud ka pankrotistunud Genting Hong Kongi omanik, miljardär Lim Kok Thay, kes hiljuti firma juhi ametist tagasi astus. Morgeni sõnul on talle jäänud mulje, et Lim soovib laeva osta odavalt ning lõpetada selle ehitamine kusagil mujal. «Kui Lim teeb parima pakkumise, on ta teretulnud, nagu iga teine ostja,» ütles Morgen ning lisas, et laeva müük ei sõltu sellest, kas ostja lõpetab ehitamise Wismaris asuvas Werfteni tehase või kusagil mujal. 

Genting Hong Kong teatas mullu pandeemia tõttu saadud 1,7 miljardi dollari suurusest kahjumist, kuid Lim Kok Thay'le kuulub endiselt umbes 75 protsenti firma aktsiatest ning ta jätkab grupi nende ettevõtete juhtimist, mis veel pankrotis ei ole. Lim ega Genting Hong Kong ei ole ristluslaeva Global Dream võimalikku ostmist kommenteerinud. 

Tagasi üles